Efterfrågad kunskap

Ibland händer det att jag känner mig som en åsiktsmaskin som åker runt och tycker lite här och lite där om sjukvården, och att blogga om det blir ungefär samma nedslag i den sjukvårdspolitiska verkligheten. Efter att ha tillbringat helgen med goda vänner i en stuga i Värmland så var jag idag tillbaka i verkligheten där det rycker och dras och förväntas att man ska ha en åsikt om det mesta - och det brukar jag ha.

Under dagen har jag haft två helt olika men lika viktiga möten där jag försökt dela med mig av mina kunskaper och mina tankar och visioner om framtiden.

Först besökte jag PRO i Trollhättan för att diskutera jordnära vardagsproblem i sjukvården. Det handlade om bemötande, vårdkedjor, benskörhet, geriatrikkompetens, förslaget om VG Primärvård med mera. Frågorna är många och engagemanget är stort. Just den typen av möten med grupper och organisationer ger mig oerhört mycket för att lyssna av vilka diskussioner som förs och vilka frågor som är aktuella. Det ger också mig ett tillfälle att förklara, och ibland försvara, vad vi gör i sjukvårdspolitiken i regionen.

Efter en snabb biltur tillbaka till Vänersborg fick jag chansen att berätta om mina erfarenheter av vad regionbildningen har betytt för sjukvården i Västra Götalandsregionen för en grupp politiker från Dalarna. Intresset för våra erfarenheter runt om i landet i stort. Nyligen var värmlänningarna på besök och i morgon kommer en grupp från Gävleborg. Jag brukar prata om de möjligheter som regionbildningen har medfört för sjukvården, men också lyfta fram de risker för särintressen och turbulens i samband med en regionbildning. Jag tror det är viktigt att visa på båda sidor av myntet, och även om jag önskar se en utveckling mot fler regionbildningar i landet så är det viktigt att de som fortsätter driva regionbildningar på sina hemmaplaner har en så ärlig bild som möjligt av våra erfarenheter.

För att sammanfatta denna dag så kan jag säga att jag inte bara har varit en åsiktsmaskin utan också en politiker vars kunskaper och erfarenheter har varit viktiga för andra i den fortsatta utvecklingen, och det känns riktigt bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0