Vårdvalsdebatt

För en dryg vecka sedan kom regeringens utredare Toivo Heinsoo med ett förslag om att göra det obligatoriskt för Sveriges landsting och regioner att införa en vårdvalsmodell i primärvården från och med slutet av 2009.

I början av april presenterades i Västra Götalandsregionen en idéskiss till det som vi kallar "VG Primärvård - vägen till medborgarnas primärvård". Skulle vi följt trenden runt om i landet skulle det hetat "Vårdval Västra Götaland". Den idéskiss som nu är framme har gått ut på remiss hos en mängd intressenter och vi har bildat ett stort antal arbetsgrupper som ska jobba med detaljer kring juridik, ersättningssystem, uppdragsformulering, information, IT med mera.

Idag presenterades också en första delrapport från Vårdval Halland som nu har varit i bruk i drygt ett år. Den första rapporten visar på att vårdvalsmodellen i Halland har styrt mot de mål som man har önskat och avsett. Servicen till medborgarna har ökat, men utredaren Gert Paulsson pekar också på att ersättningssystemet kan behöva kompletteras med fler faktorer än bara åldersfaktorn.

Hallandsrapporten ledde också till en hel del nyhetsrapportering och jag var själv med i en debatt i radions Studio Ett. Jag borde väl vara van efter att ha frilansat på radiosporten under flera år att tiden är knapp, men jag märker att jag legat av mig när 22 minuters diskussion känns väldigt kort. Debatten riskerar alltid också att bli väl teknisk för den som inte är så insatt i sjukvårdsfrågor.

Jag hoppas att ingen inbillar sig att en vårdvalsmodell i ett trollslag löser alla problem och utmaningar som finns i primärvården, men jag tror att den diskussion vi förde i radion i dag på ett tydligt sätt ändå visar att det finns nya och ökade möjligheter med en vårdvalsmodell som vi inte har idag. Det finns, lika tydligt, en osäkerhet och kanske rädsla hos vissa för en förändring från dagens situation. Det är en osäkerhet som vi ska ta på allvar i det fortsatta arbetet för att skapa en bättre primärvård och en vård på lika villkor. Det kommer att vara ett arbete som också kräver en del av oss som pedagoger för att få förståelse för de föreslagna förändringarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0