Stort A till regeringen!

I måndags bloggade jag om nyheten från i söndags om att en större satsning från regeringen var på gång till området medicinsk fordkning i höstens budget. Jag var lite skeptisk till hur långt Lars Leijonborgs uttalande om en satsning på "Hundratals miljoner till medicinsk forskning" för att ta igen förlorad terräng skulle bära med tanke på hur pengar kan låta retoriskt å ena sidan och vara i verkligen å den andra sidan.

Låt mig därför, med största ödmjukhet, be om ursäkt för mitt misstroende. Regeringen presenterade idag budgetproppens kommande forskningssatsning, och även om det inte går att utläsa hur mycket av satsningen kommer att gå till just medicinsk forskning så innebär dagens positiva besked från regeringen att Sverige kraftfullt flyttar fram posiitionen inom forskning.

Regeringens satsning innebär att nästan 15 miljarder kronor tillförs svensk forskning den närmaste fyra åren. Redan nästa år ökar resurserna med 2,4 miljarder för att successivt öka till 5 nya miljarder till forskning år 2012. Medicinsk forskning är vid sidan av forskning inom områdena teknik och klimat/energi fokuserade områden i regeringens forskningssatsning.

Nu har vi mer kunskap om de ökade resurserna till svensk forskning. Om inriktningen på forskningspolitiken i övrigt får vi med all säkerhet avvakta till senare i höst när regeringen presenterar sin forskningspolitisk proposition. Eftersom jag också är ordförande i den FoU-råd som finns i intresseorganisationen Sveriges kommuner och landsting (SKL) hoppas jag att regeringen i den kommande forskningsproppen inte bara ser till behovet av forskning riktad mot näringslivsutveckling, utan att regeringen också uppmärksammar behovet av ökad forskning riktad mot den offentliga sektorn. Kommuner och landsting/regioner är i stora stycken kunskapsintensiva verksamheter som är i behov av ny kunskap och utveckling av metoder och arbetssätt. Här har forskningen en mycket viktig roll att fylla framgent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0