Sjukvård i Europa

Strax före jul skrev jag tillsammans med mina kollegor Birgitta Rydberg, landstingsråd i Stockholm, och Marita Sander-Schale, regionråd i Skåne samt Tobias Krantz en debattartikel i DN om att öppna för en möjlighet till ett friare vårdval i Europa.

För ett par veckor sedan kritiserades vår hållning av Eric Bertholds, överläkare vid Kärnsjukhuset i Skövde, i en debattartikel i Dagens Medicin där han menade att vår hållning leder till en efterfrågestyrd hälso- och sjukvård.

Vi har i dag fått in en replik i Dagens Medicin där vi försöker argumentera för varför en ökad reglering av sjukvården på Europeisk nivå behövs för att kunna säkerställa en behovsstyrd hälso- och sjukvård och inte skapa en efter efterfrågestyrd hälso- och sjukvård.

Man kan tycka vad man vill om en ökad rörlighet i Europa även för sjukvårdstjänster, men rörligheten ökar. I det läget är det min bestämda uppfattning att länderna i EU behöver mer av samverkan för att "skapa ökad tydlighet i frågor som patient­säkerhet, informationsöverföring och kvalitetsindikationer så att människor som söker vård i ett annat land kan känna trygghet i att kunna få en god, säker och behovsmotiverad sjukvård.", som vi skriver i vår replik.

Repliken var viktig för mig och, tycker jag, folkpartiet där det inte ska råda någon tvekan om att vi företräder en linje som innebär en behovsstyrd hälso- och sjukvård. Det tillsammans med vård på lika villkor är grundbultar i svensk hälso- och sjukvård som måste värnas.

Frågan om ett friare vårdval är dock inte helt okomplicerad och har många bottnar som jag tycker är viktigt att vi fördjupar oss i. För närvarande uppfattas en ökad rörlighet bara som ett hot, medan jag tror att det finns många möjligheter både för patienterna och för våra sjukvårdsorganisationer i de olika länderna. Kan Sverige och svensk sjukvård bidra med all den kunskap vi har för att skapa en högre kvalitet på hela den europeiska sjukvården så är det inte bara en möjlighet, utan också en skyldighet gentemot våra grannar och vänner i den Europeiska Unionen.

Jag hoppas kunna återkomma i detta ämne framöver för att ytterligare problematisera i hur vi kan utveckla sjukvården också i ett europeiskt perspektiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0