Antibiotikan ökar

Vaknar på morgonen till att radion rapporterar om ett fortsatt ökad antibiotikaanvändning i Sverige. En oroande utveckling som ökar risken för att allt fler utvecklar resistens mot antibiotika. En ökad resistens kommer att försvåra för sjukvårdens möjligheter att till effektiv antibiotikabehandling av bakteriesjukdomar.

Strama som är ett samverkansorgan med syfte att verka för en effektiv antibiotikaanvändning vid bakteriella infektioner hos människor och djur, rapporterar på sin hemsida att antibiotikaanvändningen ökar i samtliga regioner och landsting utom Uppsala under 2007. Användning minskar också i åldersgruppen över 75 år, men ökar i alla andra åldersgrupper.

I radion framträdde såväl Otto Cars, ordförande i Stramas ledningsgrupp, och Eva Nilsson Bågenholm, ordförande i Läkarföreningen, och det framgick tydligt att det finns en överförskrivning till kanske främst barn och ungdomar för att deras föräldrarna "behöver" starkare medel så att en infektion kan läka eller lindras snabbare så att de inte behöver vara hemma för vård av sjukt barn.

Jag vill inte skuldbelägga någon enskild förälder, men man kan fråga sig vad vi egentligen har för samhälle och arbetsliv om det inte ger utrymme för att faktiskt kunna hinna vårda sjuka barn. Om det är detta som gör att den högsta förskrivningen sker i de fyra län som också har högst tillväxt i landet - Stockholm, Halland, Skåne och Västra Götaland - låter jag vara osagt, men det är en observation.

Jag ska ta kontakt med min kollega Ismail Kamil (fp) som är ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen i Landstinget i Uppsala län för att få veta om det är medvetna satsningar eller något annat som ligger bakom deras minskning. Jag hoppas att det kan finnas något som vi kan lära för framtiden - innan det är för sent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0