FRA och läkemedel

Den stora media politiska diskussionen den senaste veckan har handlat om riksdagens reglering av FRA:s möjligheter till att "avlyssna" trafik via mejl- och mobiltelefoner. Många har frågat mig sista veckan var jag står i frågan och jag måste erkänna att jag vet för lite i grundfrågan. Vad jag förstår så har FRA i dag agerat i laglöst land, och en reglering av deras befogenheter är av godo. Kommer en vanlig Svensson att få sina mejl lästa eller sin mobiltrafik kartlagd? Nja, jag har svårt att se hur de resurserna skulle finnas, men det är ändå ett intrång i den enskildes integritet som jag som liberal har svårt att ställa mig på barrikaderna och försvara.

Med hela FRA-diskussionen med mig samtalade jag idag med en man som har problem med att hans mamma har alkoholproblem och därtill visst tablettmissbruk. Att få ett recept på tabletter är inte svårt. Skriver inte en läkare ut kan man gå till nästa, och skriver denna ut är det bara att vandra vidare för att få ytterligare någon att förskriva lite mer. Ingen "avlyssnar" förskrivningen av läkemedel.

Återigen ställs några viktiga principer mot varandra. Å ena sidan läkarnas fria förskrivningsrätt och patientens integritetsskydd och å andra sidan behovet av att skydda den enskilde (en missbrukare) från sig själv.

Under en längre tid har det utlovats en läkemedelslista som förskrivande doktorer kan ha som stöd när han eller hon ska förskriva läkemedel så att inte nya läkemedel "krockar" med andra läkemedel som patienten redan tar. En läkemedelslista kan också ge information om vilka läkemedel som redan förskrivs för att minska riskerna till förskrivning som kan leda till missbruk. Möjligheten för läkare att kunna använda en sådan läkemedelslista bygger dock på patientens samtycke att läkaren får ta del av listan.

Det går självklart aldrig att bygga system som gör det omöjligt att skydda enskilda människor från sig själva, men det går att bygga system som gör att varningsklockorna ringer. Om en patient inte ger samtycke är det också en varningsklocka om hon samtidigt önskar få "missbrukstabletter" utskrivna.

En bättre övervakning av läkemedelsförskrivningen känns minst lika angeläget som tillstånd för FRA att avlyssna. Den stora vinnaren blir enskilda människor som får en säkrare läkemedelsförskrivning, men också samhället i form av mindre onödig förskrivning och mindre förskrivning av läkemedel som kan ge upphov till negativa interaktioner med andra läkemedel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0