Läkemedelsverket

Av de centrala myndigheterna inom hälso- och sjukvårdssektorn är nog Läkemedelsverket (LMV) den mest anonyma av dem. Den senaste veckan har dock några LMV hamnat i media. Kanske inte i medias fokus, men i alla fall i media.

I förra veckan rapporterades om att regeringen utsett en ny generaldirektör för Läkemedelsverket. Christina Rångemark Åkerman kommer att efterträda Gunnar Alvan som generaldirektör. Vet egentligen ingenting om Rångemark Åkerman men det jag läst om hennes bakgrund i läkemedelsbranchen bådar gott.

Min första reaktion när jag läste att LMV fått en ny generaldirektör var att jag frågade mig om LMV fortfarande behövs. Vad jag förstår är det egentligen i "det europeiska läkemedelsverket" som beslut om att godkänna nya läkemedel fattas. Det svenska läkemedelsverket har inte längre samma roll som tidigare, och i en tid när regeringen ser över behovet av hur många statliga myndigheter som behövs borde kanske LMV vara en kandidat.

Min andra tanke var att även Sverige måste ha en uppfattning på Europanivån och den kompetensen samlas väl kanske bäst i ett läkemedelsverk som också har andra uppgifter än att bara godkänna nya läkemedel. Nu är redan Socialstyrelsen en stor myndighet med diversifierad verksamhet och uppdrag, men läkemedelsverket skulle kanske kunna vara en del av Socialstyrelsen?

Igår kom så nästa nyhet från Läkemedelsverket. Dagens Medicin rapporterar om att Läkemedelsverket öppnar för patienter att rapportera om läkemedelsbiverkningar via webben. Ett utmärkt initiativ till att öka kunskaperna och kanske se nya mönster av interaktioner mellan läkemedel eller andra biverkningar. Även om storkonsumenterna av läkemedel är våra allra äldsta invånare som också använder webben minst så är det välkommet med initiativ som kan leda till att öka kunskapen och på sikt säkerheten i hälso- och sjukvården.

Efter en vecka med Läkemedelsverket i media så är väl min slutsats ändå att LMV fyller en viktig funktion, framför allt när de tar initiativ till förnyelse av arbetsformer i syfte att förbättra hälso- och sjukvården.

Kommentarer
Postat av: Observer

Att ett regionråd från VGR har svårt att förstå poängen med en nationell myndighet som hanterar centrala frågor som berör sjukvårdens vanligaste intervention bådar inte gott. Att han sedan tycker LMVs nya GD bakgrund har en bra bakgrund känns som en ganska ytlig refektion. Kanske behöver sjukvårdens makthavare internutbildas bättre. Kanske är detta en del av sjukvårdens problem att inte bara beslut fattas.

2009-03-31 @ 14:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0