Toppbetyg för vården

Svensk sjukvård står sig väldigt väl i en internationell jämförelse. Det framgår av en rapport som presenteras av Sveriges kommuner och landsting (SKL) idag. Det är med andra ord en bekräftelse av den bild vi redan har av svensk hälso- och sjukvård. Rapporten från SKL presenterar tre olika internationella jämförelser kompletterad med en egen jämförelse där svensk sjukvård når pallplatsen i samtliga jämförelser.

Kvalitet, medicinska resultat, tillgång till vård, jämlik vård och effektiv vård är svenska styrkeområden. Inom det område där svensk sjukvård generellt brister är tillgängligheten, service och bemötande.

Några intressanta reflektioner kring tillgänglighet från de senaste veckorna var att jag hörde några av regionens hälso- och sjukvårdsadministratörer (jag minns inte riktigt vem) berättade om hur de förklarat den svenska vårdgarantin med 0-7-90-90 för några utländska vårdadministratörer. De var ganska imponerade över tillgängligheten så länge de trodde att siffrorna stod för timmar och inte dagar.

I mitten av förra veckan värd för en middag med gäster från den tjeckiska staden Ostrava och berättade på förfågan om den svenska tillgängligheten. När jag förklarade våra garantitider så kunde jag se förändringen i deras ansiktsuttryck när tolken översatte det svenska regelsystemet. Förändringen var lite svårtolkad med en del fnissande och med den förra historian i bakhuvudet så tänkte jag att nu får man skämmas över den svaga svenska tillgängligheten. Då sa tolken att de tyckte detta var imponerande då man i Tjeckien kan få vänta i tre år, och inte i tre månader.

Tillgänglighet kan alltså mätas i både timmar, dagar, månader och år. Perspektiven är olika runt om i Europa.

Jag tror att den aktuella rapporten från SKL kommer att få bli inledningen på mitt inledningsanförande i den sjukvårdsdebatt på budgetfullmäktige som kanske hinner starta före lunchen. Frågan är om vi kommer att vara färdiga till 19.30 så att vi hinner hem till kvällens match mellan Sverige och Grekland i fotbolls-EM.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0