100 sjuksköterskor

Jag var i morse inbokad på ett intern gruppmöte med Folkpartiet i Alingsås. När Vårdförbundet igår ringde och undrade om jag kunde komma till Alingsås för en dialog med strejkande sjuksköterskor var det inte så svårt att vara på plats även om den mest konstruktiva tidpunkten för att tala lönepolitik inte är under en pågående konflikt. Jag var beredd på en dialog med representanter för Vårdförbundet på Alingsås lasarett. Jag var dock inte beredd på att föra dialog med 100 sjuksköterskor.

När jag kom till Pingstkyrkan som varit samlingsplats för strejkande sköterskor under halvannan vecka blev jag överraskad av den stora uppslutningen, och jag tänkte lite oroligt att mötet kan sluta hur som helst. Jag måste ge heder till mötesdeltagarna som, trots en stor kampvilja och viss ilska över löneläget, inbjöd till en bra dialog utan de buanden och oförskämdheter som allt för ofta blir ett starkt inslag i den här typen av möten.

Jag kan inte heller säga att mina försök att förklara hur arbetsgivarna i SKL:s förhandlingsdelegation ser på läget och lönebildningen nådde någon större förståelse bland mötesdeltagarna så fick jag ändå möjligheten att berätta om min syn på detta och möttes av kloka och insiktsfulla frågor och påståenden.

Jag tror att vi kunde skiljas med att vi i alla fall hade en gemensam samsyn kring principen om att utbildning måste löna sig och att ansvar måste löna sig, och även märkas i lönekuvertet.

Hör också att Vårdförbundet fått en ny förbundsstyrels med Anna-Karin Eklund som omvald förbundsordförande. Vad det betyder för förhandlingsläget tycks vara för tidigt att uttala sig om. Anna-Karin Eklund inledningsanförande till kongressen gav inte mig någon ny vägledning om läget är mer öppet eller mer låst efter kongressen.

En stund senare på dagen hör jag att ett fjärde varsel har kommit från Vårdförbundet. Återigen står Västra Götalandsregionen i fokus då det i det fjärde varslet handlar om fem universitetssjukhus där stora delar av verksamheten tas ut i strejk. Jag blir lite fundersam i frågan vad som gör att Vårdförbundet inte också tar ut Universitetssjukhusen i Umeå och Linköping? Vilken är policyn? Jag är nyfiken då jag uppfattat att Västra Götalandsregionen tillhör de landsting och regioner som uppträtt schysst under konflikten och inte "bråkat" om skyddsarbete eller omfattande dispenser.

Återigen tas sköterskorna vid akutmottagningen vid Östra sjukhuset ut i strejk. Varselet omfattar enligt Vårdförbundet 820 medlemmar vid främst medicin, kirurgi, ortopedi och geriatriken. Ska kanske inte ha några synpunkter på hur de väljer att lägga sina varsel, men måste beklaga att de valt ut sex geriatrikavdelningar. Det är de äldre av de inneliggande som drabbas mest när de ska flyttas till andra lokaler eller andra sjukhus för att få fortsatt vård.

Nya kontakter mellan Vårdförbundet, SKL och medlarna är annonserade till morgondagen. Vågar man hoppas att vi kan närma oss en lösning på konfilkten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0