Antibiotika och astma

Under de senaste åren så har vi sett ett par tydliga tendenser. Förskrivningen av antibiotika ökar och förekomsten av astma hos barn och ungdomar ökar.

I dag skriver Göteborgs-Posten om en artikel i tidskriftning Pediatrics där två företrädare från Sahlgrenska Akademien vid Göteborgs Universitet presenterar rönen om att det är tre gånger förhöjd risk att drabbas av astma om en barn under sin första levnadsvecka får antibiotika.

Nu ska jag inte dra några allt för snabba slutsatser av något som jag egentligen vet så mycket om. Det framgår inte av artikeln om förskrivningen av antibiotika under barnens första levnadsår har ökat de senaste åren och om det därför kan ha bidragit till den ökade förekomsten av astma bland barn och ungdomar. Däremot visar det återigen vikten av att iaktta försiktighet vad gäller förskrivning av antibiotika.

Studien som omfattar 5 000 barn i Västra Götaland födda 2003 kommer att fortgå och visar på vikten av att vi i hälso- och sjukvården har en omfattande forskningsverksamhet för att ständigt söka efter och öka våra kunskaper om orsaker och förklaringar.

Det leder mig in på att jag i dag för andra dagen befinner mig i Stockholm för så kallade SKL-dagar. En onsdag och torsdag i månaden tillbringas i Stockholm för oss som har uppdrag för Sveriges kommuner och landsting (SKL). Jag har själv fått förtroendet att leda förbundets FoU-råd som består av tre politiker, två tjänstemän och sex forskare. Det är en intressant grupp människor där vi delvis fortfarande söker vår roll i organisationen.

För mig personligen måste jag säga att det uppdraget erbjuder ytterligare en arena för att driva på utvecklingen mot ett samhälle där forskningen får ta en större plats. Ökad forskning är nödvändig både för att vi ska kunna utveckla vår offentliga sektor och för att vi som nation ska kunna bevara sin position som en kunskapsnation som klarar av att konkurrera på en global marknad.

I det perspektivet är studien om antibiotika och astma ett viktigt bidrag i utvecklingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0