All time low

All time low - inte bara på världens börser utan också vad gäller väntetider i vården i Västra Götalandsregionen. Resultatet för oktober månad var oerhört bra. För ganska precis en månad sedan bloggade jag om den målrelaterade ersättning som vi infört i regionen till de verksamheter som kan uppvisa noll väntande över vårdgarantigränserna. Totalt använder vi oss 338 mätpunkter och per den sista september var resultatet 88 nollor.

Den siffran har i oktober förbättrats till 106 nollor. Jag ställde frågan för en månad sedan om vi till årsskiftet skulle klara att förbättra oss till 238 nollor. För det borde vi kanske ha förbättrats oss ytterligare under oktober, å andra sidan har jag inte alla underlag så jag vet inte hur många av våra olika verksamheter som har en realistisk möjlighet att nå full måluppfyllellse. Jag skulle gissa att det är ett rätt bra gäng som i den senaste meningen har färre än 20 väntande över vårdgarantigränserna och därmed en mycket stor möjlighet att nå måluppfyllelse.

Oktober månad bjöd också på all time low vad gäller antalet individer som väntat mer än garantitiderna.

Vid regionens sjukhus har antalet väntande över garantitiderna på ett första mottagningsbesök minskat från den sista augusti om 13 730 patienter till den sista oktober om 7 867 patienter, alltså nästan en halvering.

Vad gäller antalet väntande över garantitiderna på en operation/behandling så har antalet patienter minskat från augusti månads antal om 5 327 patienter till att i oktober uppgå till 2 582, alltså drygt en halvering.

Faktum kvarstår dock att vi fortfarande inte kan uppfylla vårdgarantilöftet för drygt 10 000 patienter. Vid en träff med SPF i Bohuslän i slutet av förra veckan stack jag ut hakan och gav mig på en gissning om hur läget skulle se ut vid årsskiftet och min prognos var att vi skulle ha kvar ett problem till mottagningar på 3-4 000 och till operation/behandling på 5-800 patienter.

Västra Götalandsregionen fortsätter också att förbättra vår relativt positiva utveckling jämfört med andra regioner och landsting. Per den sista september ligger vi på en 5:e plats vad gäller måluppfyllelse till mottagningsbesök och en 3:e plats vad gäller måluppfyllelse till operation/behandling. I båda fallen har vi en måluppfyllelsegrad som är cirka 10 procentenheter bättre än riksgenomsnittet.

Det kommer att bli spännande att följa utvecklingen under resten av året för att se hur långt vi kan förbättra oss, och hur många nollor verksamheten i slutändan kommer att kunna presentera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0