Äntligen besked!

Så kom då till sist beskedet från Socialstyrelsen om att vaccination mot humant pappilomvirus (HPV) ska införas i det allmänna barnvaccinationsprogrammet genom att vaccinationer ska erbjudas alla flickor i årskurs 5 och 6. Den trogna läsaren av denna blogg har ett flertal gånger kunnat läsa om min skeptiska inställning till en allmän vaccination mot HPV. Trots det så är jag glad idag för att Socialstyrelsen äntligen har satt ner foten och bestämt sig för hur man önskar ha det framöver. Hela HPV-vaccinationsfrågan har blivit hängande i luften från att Läkemedelsförmånsnämnden (LFN) för snart 18 månader sedan beslutade om subvention av vaccinet till flickor 13-17 år. Detta har i sig varit en ohållbar situation som riskerar att leda till ojämlik vård där plånboken får betydelse för om man kan vaccinera sig eller inte.

Utredningar, SBU-utlåtanden, remisser, betänketid med mera har gjort att många verksamhetsföreträdare och politiker har känt en frustration över att inte kunna ge några klara besked om hur frågan ska hanteras i verksamheten.

Är jag då missnöjd idag när min skeptiska inställning inte vunnit gehör hos Socialstyrelsen? Nej. Jag är inte principiellt emot en generell vaccination mot HPV. Det min kritik har handlat om är främst att en allmän vaccination troligen kommer att kosta 300-400 miljoner kronor årligen enligt Sveriges kommuner och landsting. Samtidigt beräknas vaccineringen endast ge ca tvåtredjedels skydd mot smitta av HPV. Min fråga är om inte dessa pengar hade kunnat användas mer effektivt inom någon annan del av hälso- och sjukvården.

Om den statliga myndigheten nu uppenbarligen gör bedömningen att det är väl investerade pengar så förutsätter jag att staten också tar sitt finansieringsansvar och kompenserar kommunerna som blir den instans som får ansvaret för vaccinationerna inom skolhälsovården.

Dagens klargörande från Socialstyrelsen är välkommet då vi kanske kan bli av med denna "surdeg" - eller kanske ändå inte.

Redan samma eftermiddag som beskedet från Socialstyrelsen kom så startar debatten om så kallad catch-up. Hur gör landstingen fram till 1 januari 2010 när de allmänna vaccinationerna startar? Vad händer med dem som är i åldern 14-17 år? Ilija Batljan (s) i Nynäshamn har startat den debatten och jag är säker på att den frågan snart också kommer att hamna på mitt bord i Västra Götalandsregionen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0