Patientupplevd kvalitet

Idag har Svenskt Kvalitetsindex publicerat en undersökning om invånarnas syn på samhällsservicen i Sverige 2008. Det är alltid trevligt att kunna konstatera att medborgarna successivt tycks bli allt nöjdare med den service vi erbjuder inom hälso- och sjukvårdsområdet.

Några av huvuddragen i undersökningen är dessa;

  • Tandvården ligger även i år i topp bland de olika samhällsområden som nu studerats av Svenskt Kvalitetsindex. 
  • Privattandläkarna får bättre betyg än folktandvården och gapet mellan privat och offentligt driven tandvård är större än tidigare.
  • Den privat drivna sjukvården stiger i nöjdhet efter två års tillbakagång. Skillnaden i kundnöjdhet mellan privat och offentligt driven sjukvård är större än på mycket länge.
  • Lojaliteten (förtroendet) för sjukvården är fortsatt hög och har ökat under det senaste året.
  • I jämförelse med betygen från kunderna inom många kommersiella branscher ligger samhällsfunktionerna fortsatt bra till.

  • --

    Slutsatsen är alltså att den offentliga sektorn står sig väl i ett kund/patientindex jämfört med de kommersiella branscherna. Samtidigt kan vi se att de kommersiella aktörerna inom den offentliga sektorn uppnår högre värden än de verksamheter som bedrivs i offentlig regi.

    Jag brukar ofta lyfta fram denna skillnad när jag är ute och talar - inte minst för vår egen personal. Varför ligger de privat drivna verksamheterna 5-8 procentenheter högre än de offentligt drivna? Är det för att de erbjuder bättre behandlingar och därmed svarar för bättre medicinska resultat? På den frågan får man nog säga att såväl privata som offentliga enheter uppnår relativt likvärdiga resultat. Jag har i alla fall inte sett någon svensk undersökning som skulle hävda att den ena sektorn generellt skulle vara bättre eller sämre än den andra.

    Jag tror att skillnaderna inte ligger i den medicinska kvaliteten, utan i just det som Svenskt Kvalitetsindex mäter - den kund- eller patientupplevda kvaliteten. På detta område så är ofta de privata vårdgivarna bättre just genom att de är mer kundorienterade. De är duktiga på ett antal parametrar som är viktiga för patienterna som tillgänglighet, service och bemötande. För många av de privata vårdgivarna är patienterna en potentiell intäkt och för allt för många av de offentliga vårdgivarna ses patienten som en potentiell kostnad. Utifrån dessa olika synsätt riskerar man att bemöta sina kunder/patienter.

    Jag menar att det offentliga verksamheten absolut kan uppnå samma goda resultat som den privata när det gäller den patientupplevda kvaliteten. Ja, de inte bara kan uppnå samma goda resultat, de borde uppnå samma goda resultat. I grunden handlar det om en mental inställning till sitt uppdrag, och det är min förhoppning att den offentliga vården successivt kan närma sig den privat drivna vården samtidigt som det sammanlagda förtroendevärdet fortsätter att förbättras.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0