Registercentrum

Jag har just ett häktiskt halvtannat dygn bakom mig. Tisdagen bjöd på tidig resa till Strassborug (förlåt, Vänersborg ska det ju vara) som vanligt på tisdagarna. Denna gång hade vi en heldag med ordföranden i hälso- och sjukvårdens nämnder och styrelser. Flera bra föredragningar och diskussioner blev det, och just dessa träffar är viktiga för att vi som politiker ska kunna skapa oss en gemensam bild och en gemensam inriktning kring aktuella utvecklingsfrågor.

Snabb promenad genom Vänersborg från Residenset till Regionens Hus och årets "förhör" med revisionen följdes av ett långt och bra möte med den politiska styrgruppen för VG Primärvård. Det mötet blev längre än vad vi alla förväntade oss och själv kom jag hem strax efter midnatt för att påbörja förberedelserna för onsdagens aktiviteter, vilket bland annat innebar att göra i ordning en presentation inför ett symposium om innovationer och entreprenörskap vid den medicinska riksstämman på eftermiddagen.

Innan jag kunde glida över till Svenska Mässan och årets Riksstämma så hann vi med ett sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU) som för dagen var förlagt till Göteborg. Dagens viktigaste beslut var utskottets beslut om att bilda ett registercentrum. När jag för en journalist försökte förklara att detta var dagens höjdare på HSU och denne inte riktigt begrep min entusiasm över detta så insåg jag att vi ibland lever i lite olika världar. För hade jag tänkt efter lite så hade jag insett att bildande av ett registercentrum aldrig kommer att toppa några löpsedlar och knappt är värt en liten notis.

När jag för ett knappt år sedan startade denna blogg så skrev jag att jag hoppades att 2008 skulle sätta fokus på kvalitets- och verksamhetsutvecklingsfrågorna. Dagens beslut om ett registercentrum är ett litet men viktigt steg på den vägen.

I ett registercentrum samlas kompetensen och administrationen kring de kvalitetsregister som Västra Götalandsregionen är värd för. Nationella diabetesregistret och Nationella höftprotesregistret är två av landets äldsta och mest omfattande register som regionen har värdskapet för. Med registercentrum kan vi samla kraft och kompetens för att vidareutveckla registren och stödja uppbyggandet av nya register. Regionen har också ansökt om att få bli värd för portalen om nationella kvalitetsregister inom psykiatrin. Beslut om detta väntas inom ett par veckor. Ett positivt besked där skulle onekligen stärka regionens position en ledande kunskapsregionen inom registerutveckling.

Registren är oerhört viktiga om vi successivt ska kunna höja kvaliteten i hälso- och sjukvården. Förvånande nog finns fortfarande ett visst professionellt motstånd mot register och öppna redovisningar. Soffia Gudbjörnsdottir som är ansvarig för det nationella diabetesregistret hade en lysande presentation vid dagens HSU kring både vikten och nyttan med registren för att få en högre måluppfyllelse och därmed bättre och säkrare vård, men också en dräpande beskrivning av registrens belackare.

Det är min innerliga förhoppning att dagens beslut om ett registercentrum i Västra Götalandsregionen ska kunna bidra till att vi får än mer data att följa upp, styra mot och ersätta på för att ytterligare kunna förbättra kvaliteten i vården - och det hoppas jag att det kan vara värt att skriva om också i tidningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0