Ett hygieniskt föredöme

I slutet av förra veckan meddelade Socialstyrelsen att de gör ett nationellt tillsynsprojekt om hygien i förskolan.

En av de allra första sakerna som jag bloggade om när jag startade min sjukvårdsblogg vid årsskiftet var just HYFS-projektet. Jag beskrev då det 3-åriga projekt som startade i början av 2007 med hygiensjusköterskor i förskolan (HYFS) i Göteborg. Resultaten av den första året med projektet var uppmuntrande och jag skrev redan då att jag hoppades att vi redan under projekttiden skulle utöka projektet till att omfatta förskolorna i hela Västra Götalandsregionen.

Vid kommande onsdags sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet räknar jag med att utskott fattar ett enigt beslut om att utvidga verksamheten med ytterligare fem hygiensjuksköterskor som kan jobba med att göra våra förskolor medvetna om hygienriskerna. En av stora vinsterna med projektet är om vi kan minska antibiotikaanvändningen bland våra allra yngsta.

Att Socialstyrelsen nu tar initiativ i samma fråga är självklart glädjande, men jag kan inte låta bli att i det sammanhanget lyfta fram att regionen, och vår smittskyddsenhet, har varit ett hygieniskt föredöme i dessa frågor. Jag hoppas att Socialstyrelsen varit tillräckligt kloka att dra lärdomar av det arbete som vi redan har bedrivit i regionen i halvtannat år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0