FYSS och FaR

Torsdagen blev en lite märklig dag som egentligen började redan på onsdagen. Det var åter dags att tillbringa tid i Stockholm för landets ledande kommun-, landstings- och regionpolitiker. För egen del började onsdagen med ett sammanträde med Rikssjukvårdsnämnden. I nämnden hade vi inga tilldelningsbeslut men beslutade att göra två utlysningar för ansökningar om rikssjukvård kring delar av den kraniofaciala kirurgin och kring svåra brännskador. Brännskadevården kommer bli nämnden första skarpa test när fyra enheter ska reduceras till två som bedriva rikssjukvård på området.

Onsdagen avslutades med att SKL firade 1-års jubileum, men mest var det nog föregångaren Stadsförbundets 100-års jubileum som vi var ca 1 000 pers som högtidlighöll i Stockholms Stadshus, med blå hallen och gyllene salen. Det är alltid lika pampigt att vara där, och trevliga bordsgrannar hade jag turen att få i form av Carina Szandor och Maria Winberg Nordström, två liberala kommunalråd från Skinnskatteberg respektive Helsingborg. Kronprinsessan var också där och för en republikan som jag känns det lite konstigt (men kanske hoppfullt) när kungahusets representant håller tal där hon lovprisar demokrati och kommunalt självstyre. Det har ju aldrig varit kungamaktens frågor.

Torsdagen, den lite märkliga dagen, började så med att jag vaknade på mitt hotellrum i Stockholm vid femtiden för att hinna åka ut till Bromma och flyget till Göteborg. Klockan åtta landade jag i Göteborg och klockan elva lyfte planet åter mot Stockholm för sammanträde med SKL:s FoU-råd efter lunch. Varför åka hem till Göteborg på förmiddagen?

Jag fick chansen att inleda ett heldagsseminarium kring FYSS och FaR, fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling oh fysiskt aktivitet på recept. Över 400 medarbetare i regionen var samlade för att få information om FYSS 2008, en 616 sidor omfattande bok som utkom strax före sommaren. Ärligt talat kände jag mig stolt för att få vara med och inleda detta seminarium då jag tycker frågan är oerhört angelägen.

Under det senaste året har jag i alla möjliga och i flera omöjliga sammanhang talat om metaforen att kvalitet är sjukvårdens nya religion och att socialstyrelsens föreskrift 2005:12 om "God Vård" är vår nya bibel. I går kunde jag komplettera den bilden med att FYSS 2008 är vårt nya testamente.

FYSS och FaR handlar så mycket om att ta vara på patienters egen potential och ta vara på hennes egenansvar. Det handlar om att fysisk aktivitet är en del av framgångsrik behandlingsmetod kopplat till vädigt många tillstånd och diagnoser. FYSS och FaR är dessutom vädigt kostnadseffektiv och i de flesta fall en säker behandlingsmetod utan bieffekter.

För 4-5 år sedan skrev vi i regionens budgetar att vi ska arbeta mer aktivt med fysisk aktivitet på recept. Resultatet har väl blivit lite spridda skurar över regionen. Ett stort ansvar har fallit på de entusiaster som funnits i verksamheterna. Jag kan väl lite självkritiskt säga att det blev väl mycket fritt valt arbete för olika verksamheter att välja att jobba med FaR eller inte.

När vi nu har FYSS 2008 så är det viktigt att den kunskapen som finns i boken sprids i hela vår organisation och att vi mycket mer systematiskt arbetar med att sprida kunskap om FYSS och FaR, att vi stimulerar det i våra ersättningssystem, att aspekten av fysisk aktivitet vägs in i vårdprogram och riktlinjer med mera. Jag skulle önska att vi kan få en mer hälsofrämjande sjukvård som kan bidra till ett mer hälsofrämjande samhälle med en friskare befolkning, och jag ser inga hinder för varför inte Västra Götalandsregionen skulle kunna bli bäst i landet på fysisk aktivitet som en del i sjukdomsprevention och i sjukdomsbehandling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0