Föreläsningsvecka

Mitten av april är här, och när årsmötesperioden är över så är det istället årstid för diverse andra möten. Just nu har jag en riktig föreläsningsvecka. Den började egentligen redan i lördags när jag spenderade en dag i Borås där DHR arrangerade en heldagskonferens om rehabilitering. Vi har politiskt gett ett stort, närmast omöjligt uppdrag, om att försöka fånga behovet av rehabiliteringsinsatser för olika grupper i hälso- och sjukvården. Mycket av diskussionen med handikapporganisationer handlar om så kallade rehabiliteringsvistelser - perioder av mer intensiv rehabilitering på 3-4 veckor för att upprätthålla och kanske t o m förbättra funktioner. Vi är relativt sett generösa med att erbjuda denna typ av träning i regionen, men behovet är större än tillgången idag.

Föreläsningsveckan fortsatte i morse där jag fick inleda Kuratorsdagarna som arrangeras av Svensk Kuratorsförening. Temat för mitt föredrag var "Vikten av samverkan i hälso- och sjukvården". Om utredning av rehabiliteringsbehoven är ett mission impossible är väl frågan om hur vi ska få till en väl fungerande och smidig samverkan inom och mellan olika organisationer kanske ännu svårare. Jag hade inga svar på frågan om HUR det ska uppnås, men hoppas att jag sa något tankeväckande om varför det är viktigt, där jag försökte problematisera och peka på behovet av att också se bortom de egna organisationsgränserna för att sätta den enskilda individen i centrum.

På onsdag är det tänkt att jag både ska hinna med ett frukostmöte på Sahlgrenska Universitetssjukhusets (SU) område 6 och en träff med pensionärsorganisationen RPG. Vid båda dessa tillfällen, liksom vid torsdagens träff med Psykiatri Östra på SU ska jag mer allmänt förhålla mig till ämnet "Aktuella hälso- och sjukvårdspolitiska frågor". Eftersom målgrupperna är delvis olika så kräver det också delvis olika upplägg av mina föreläsningar. Personal och pensionärsorganisationer förväntar sig information utifrån olika utgångspunkter, men för mig är det viktigt att budskapet ändå är detsamma.

Kommande lördag ska jag spendera delar av dagen i Grästorp där Diabetsföreningen i Västra Götaland har sitt årsmöte. Där ska jag självklart tala om diabetesvården i Västra Götalandsregionen.

Det tar tid både att vara ute och föreläsa och även att förbereda dessa föreläsningar, men jag tycker nästan alltid att det är väl investerad tid. Jag brukar skämta om att jag har en viktig folkbildningsådra i mig som gör att jag vill förklara och motivera vad vi gör i sjukvården. Dessutom är det bra tillfällen att få en dialog och förhoppningsvis också skapa ett ökat förtroende för oss politiker när vi träffar professionen, att vi faktiskt är ganska kunniga och att vi resonerar och funderar kring samma frågor som professionen gör.

Jag ser fram emot veckan som kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0