Då var det dags igen

Fredag den 14 augusti och kalendern börjar återigen styra livet. Jag har helt lyckats hålla mig ifrån bloggtangenterna under sommaren trots att det har kliat i fingrarna ett antal gånger, och ser på besöksstatistiken den senaste veckan att allt fler börjat komma igång.

Det är möjligen lite udda att börja jobba efter ledigheten på en fredag, men vi hade en längre sittning med politiker och politiska sekreterare från majoriteten i hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU). Det är viktigt att få några extra gemensamma timmar tillsammans ibland. Dagens möte handlade naturligtvis om vad vi har framför oss under hösten och i vilka frågor som det är angeläget att agera. Vad vi pratade om mer specifikt? Nja, det håller vi internt tills vidare, men vissa saker är inte så svåra att räkna ut och det handlar bland annat om de frågor som journalister har "stört" min ledighet med - influensavaccin och VG Primärvård.

I maj godkände regionstyrelsen 224 vårdcentraler för att starta verksamhet inom VG Primärvård. Jag bloggade om det då och tippade att alla 224 nog inte skulle fullfölja och skriva kontrakt med hälso- och sjukvårdsnämnderna. Min gissning i det inlägget var att det skulle bli 207 vårdcentraler. Resultatet blev 206 vårdcentraler som startar den 1 oktober. (Ytterligare en vårdcentral är för övrigt på väg att godkännas för planerad verksamhetsstart den 1 februari i Strömstad, så min gissning var ju inte så dålig ändå).

206 vårdcentraler innebär en utökning med 65 nya vårdcentraler i regionen. Det går inte att kalla det något annat är SUCCÉ innan det har börjat. 65 nya vårdcentraler är lika många nya som tillkom i Stockholm, Skåne och Halland tillsammans när de startade sina vårdvalsmodeller. Nu får vi hoppas att det inte bara blir succé innan starten den 1 oktober, utan också succé efter den 1 oktober.

I nästa vecka kommer vårdvalsblanketter att trilla ner i brevlådorna hos alla västragötalänningar över 16 år. Det ska bli mycket spännande att se hur folk kommer att välja. Det finns ett intressant kartverktyg på VG Primärvårds hemsida för hur områdesfördelningen mellan de 206 vårdcentralerna blir, innan folk gör sina egna val. Jag kommer med all sannolikhet att återkomma till VG Primärvård i flera inlägg under hösten.

Starten av VG Primärvård den 1 oktober kommer att sammanfalla med starten av den mest omfattande vaccinationsinsatsen i sjukvårdens historia. Under tre månader kommer 3 miljoner doser vaccin att levereras till regionen för att möjliggöra två doser vaccin per person. Det finns mycket att säga om detta, och en följetong i sommar har varit frågan om vem som ska betala för vaccinet. Jag hade tillsammans med mina kollegor i Stockholm och Sörmland ett debattartikel i ämnet på SvD:s brännpunkt i sommar (men hittar ingen länk till den nu).

Med tanke på det ekonomiska läge som regioner och landsting befinner sig i, och med tanke på den så kallade finansieringsprincipen så borde staten ta ett större finansieringsansvar för influensavaccinskostnaderna. Glädjande är att folkhälsominister Maria Larsson idag öppnade en tidigare stängd regeringsdörr på glänt i frågan.

Jaha, då var vi alltså igång. Utmaningarna är fortfarande många i regionens hälso- och sjukvård, men det är också möjligheterna. Det ska bli en mycket intressant och spännande höst som jag ska ta mig an med nyvunna krafter från sommarens ledighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0