VG Primärvård

Så har regionfullmäktige klockan 14.42 klubbat beslutet med röstsiffrorna 135-11 om att införa VG Primärvård, Västra Götalandsregionens sätt att utveckla och förstärka primärvården i regionen. Ett stort arbete under nästan två år har nått sitt mål. I debatten i fullmäktige konstaterade jag att det är svårt att sammanfatta en stor och omfattande reform i några korta meningar på fem minuter i fullmäktigesalen. Det är inte lättare att på några tusen tecken att sammanfatta och förklara allt på bloggen. För den verkligt intresserade kan alla handlingar i ämnet finnas på regionens hemsida.

Jag försökte ändå i fullmäktige, och jag ska återge det här, peka på vad det kommer att innebära genom att peka på vad vi försöker styra emot:

Vi kommer att styra mot...

...kontinuitet, och vi gör det via det valfrihetssystemet istället för upphandlingar och vi gör det via differentierade patientavgifter.

...förebyggande arbete, via kapitationsersättning som gör det "lönsamt" att förebygga och främja hälsa för att hålla sina patienter friska.

...kvalitet, via målrelaterade ersättningar som stödjer en utveckling mot bättre medicinsk och patientupplevd kvalitet.

....vård efter behov, via ersättning för vårdtyngd genom s k ACG-ersättning.

... större ansvar, via täckningsgraden för att få vårdcentralerna att ta en större del av patienternas öppenvårdsbesök.

....rättvisa förutsättningar, via särskilda ersättningar för tolk, geografiska förutsättningar och socioekonomi.

...vård på lika villkor i hela regionen via krav- och kvalitetsboken.

När jag skriver de sista raderna är jag ensam kvar i fullmäktigesalen och jag upplever en inre tillfredsställelse över att vi har lyckats komma så här långt i en bred politisk enighet, och det kommer att bli riktigt roligt, spännande och även lite oroligt kring vad som kommer att hända det närmaste halvåret fram till starten och inte minst under det första året efter starten. Blir det flipp eller flopp, eller ett stort jasså?

Medborgarna kommer inte bara att kunna välja och välja bort vårdcentral från hösten 2009, de kan också välja och välja bort partier i regionfullmäktige hösten 2010. Jag tar gärna på mig ett ansvar för folkpartiets sida, och jag är övertygad om att chanserna är betydligt större att bli belönad än att bli straffad på valdagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0