Hur gick 2008?

Det är ett nytt år och det leder till nya tag i hälso- och sjukvårdspolitiken. Jag har haft förmånen att tillbringa nästa tre veckor under jul och nyår i Kenya för att hälsa på min dotter som studerar ett gymnasieår i Nairobi. Att uppleva Kenya ger perspektiv på tillvaron och det är lätt att konstatera att vi haft en förmån som att födas eller få leva i norra Europa med det välstånd vi har, trots de revor som finns också i våra välfärdssystem.


Ett nytt år brukar ju leda till bakåtblickar och framåtblickar. Jag tänkte inleda årets bloggande (trots en tjuvstart sent i går kväll) med en bakåtblick på 2008. När jag började blogga i början på förra året så började jag med att presentera en lista som jag hösten innan kallade Sjukvårdstoppen 2008. I den listan försökte jag mig på att sia in i framtiden kring vilka sjukvårdsfrågor som jag både hoppades och trodde skulle bli de hetaste frågorna på sjukvårdens agenda under 2008.


Om du vill återuppliva listan med kommentarer så kan du ta dig dit via Januari 2008 i arkivet till höger på denna sida. Så här såg listan i alla fall ut:


10. Vacciner

  9. Cancersjukvården

  8. Läkemedel

  7. Psykiatrin

  6. Utveckling av beställar/utförar-modellen

  5. NU-sjukvården

  4. Ekonomin

  3. Vårdgarantin

  2. Primärvården

  1. Kvalitetsfrågorna


I ett försök att göra en någorlunda begåvad analys av hur det i verkligheten blev så var det faktiskt inte så tokigt siat av mig - om jag får säga det själv.


Vacciner kom i fokus med stora diskussioner och utredningar om såväl HPV-vaccin, pneumokockvaccin och som alltid om gratis influensavacciner till äldre. Kanske till och med hamnade högre än 10:e platsen.


Diskussionen om cancersjukvården finns alltid med oss, även om den inte blev riktigt het under året. I regionen antog vi en handlingsplan för att utveckla och förbättra cancersjukvården, medan den nationella debatten avtog i väntan på kommande utredningar. Intog en låg placering på 10-i-topp.


Läkemedel är alltid aktuell fråga. Apotekets avreglering präglade året och i Västra Götalandsregionen fick vi med årets Öppna Jämförelser åter en påminnelse om att vi kan förbättra vår läkemedelshantering för större nytta, mindre skada och högre effektivitet. På hösten antogs en viktig handlingsplan för äldre och läkemedel. Definitivt på topplistan, kanske till och med en högre placering av jag gav den.


Psykiatrin blev inte en så stor fråga som året innan, vilket jag också spådde när jag placerade den på en 7:e plats. Av regeringens storsatsning på förbättrat stöd till psykiskt sjuka hamnade väldigt lite pengar i sjukvårdsverksamhetsnära satsningar, Frågan är alltid aktuell och i backspegeln intog den nog just en 7:e plats.


Utveckling av beställar/utförar-modellen är en direkt regional fråga. Ändrade tidsgränser för vårdöverenskommelser och nya rutiner i det arbetet löpte bättre och smidigare än väntat, framför allt mot bakgrund av ett sämre ekonomiskt läge. Frågan blev helt enkelt inte så het och kom inte att stå i fokus på det sättet som jag trodde. Platsade inte på en efterhandsgjord lista.


NU-sjukvården har stått i fokus av många debatter under de senaste åren, så också 2008. Hösten 2007 fattade styrelsen för sjukhuset ett antal viktiga beslut vad gäller uppgiftsfördelning mellan främst sjukhusen i Uddevalla och i Trollhättan. Hösten 2008 har förändringarna börjat genomföras. Hamnade definitivt i topplistans mittenskikt.


Ekonomin hamnade verkligen i fokus under 2008, till och med mer och snabbare än vad jag förutspådde hösten 2007. Ekonomin är viktig och sätter gränser för vad vi kan göra verksamhetsmässigt. Trots att regionen kommer att presentera ett mycket gott ekonomiskt resultat för 2008 och har en stark budget för 2009 ser det kärvt ut framöver.


Vårdgarantin är ännu en fråga som levt med oss under många år. Under året har vi i regionen tagit stora steg framåt mot högre måluppfyllelse medan landet som helhet stått still i utvecklingen. Vårdkonflikten, höstslaget och NOLL-visionen har tagit stort utrymme och vårdgarantin hamnade helt klart på en pallplats under 2008.


Primärvården blev också i så mycket fokus som jag hoppades och trodde för drygt ett år sedan. Arbetet med VG Primärvård har på flera sätt kommit att prägla och dominera arbetet under 2008 och i dagarna läggs förhoppningsvis de sista pusselbitarna på plats för beslut om en knapp månad i regionfullmäktige.


Kvalietsfrågorna hamnade kanske inte i mest fokus av alla frågor under 2008. Att jag placerade dem där på min lista var mer en önskan än en tro att så skulle bli. Jag tycker ändå att vi tagit stora steg framåt och lyftet kvalitetsfrågorna och successivt börjat arbete på ett strukturerat sätt utifrån de sex "God Vård-parametrarna" om en kunskapsbaserad, patientfokuserad, säker, tillgänglig, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård. Hela sjukvårdsavsnittet i den budget som antogs under året byggde på detta synsätt och förhållningssätt.


--


Ska jag försöka summera detta långa inlägg så får jag väl återigen säga att det blev rätt så väl som jag trodde. Vårdkonflikten med sjuksköterskorna tog sig naturligtvis in på listan över heta frågor. Eventuellt så aspirerade också ambulanssjukvården till följd av en del incidenter och upphandling av alarmerings- och dirigeringsfunktionen via 112 på topplistan.


Hur svårt var det då att tippa en lista egentligen. Tja, skulle du fråga mig just idag så är det samma frågor som kommer att dominera också 2009 års hälso- och sjukvård och främst hälso- och sjukvårdspolitiken. Några frågor som jag hoppas kommer att vara med högre upp är vårt arbete med våra akutmottagningar och även rikssjukvården när rikssjukvårdsuppdragen för transplantationer ska avgöras under året.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0