Lärande över gränser

Rubriken på detta inlägg var också rubriken på den nationella konferens som regionens Centrum för verksamhetsutveckling (CVU) arrangerade tillsammans med Chalmers i dag. Jag hade i uppdrag att hålla ett kortare inledningsanförande och kunde i övrigt ta del av en rad intressanta talare.

Helen Baxter från brittiska NHS, Institute för Innovation and Improvement ägnade förmiddagen åt att presentera ett av NHS förbättringsprogram för hälso- och sjukvården - "Thinking differently", och det är delvis det vi måste göra för att klara av att förändra våra sjukvårdsorganisationer för att kunna höja kvalitet och effektivitet i det vi gör.

Under eftermiddagen ställdes dock den frågan ytterligare på sin spets av Susan Mohrman, organisationsforskare från Kalifornien, när hon ifrågasatte om ett kraftfullt förbättringsarbete egentligen räcker för att kunna möta sjukvårdens utmaningar i form av medicinskteknisk utveckling, demografi med mera och samtidigt klara utmaningen om att skapa en hållbar utveckling av sjukvården, eller om det inte rent av kräver en redesign av hur vi jobbar i sjukvården. Onekligen en intressant fråga som jag tror att jag kommer att grunna på en hel del framöver när jag sitter i bilen mellan Partille och Vänersborg.

En reflektion som jag gjorde under dagen var att Barack Obama vann presidentvalet i USA på kravet om "Change", samtidigt finns det ingen lättare sätt att se till att man sitter löst som sjukvårdsansvarigt regionråd än att lägga fram förslag på förändringar i vården.

Lärande över gränser är viktigt. Det samarbete som regionen har etablerat med Chalmers och den kompetens som finns där är viktig för att utveckla vården framgent. Kompetens från Chalmers har bidragit starkt till bland annat framgångsrika utbildningar av medarbete i förändringskunskap.

Det var glädjande att se så många av vårdens chefer på plats vid dagens konferens. Det indikerar ett intresse och en vilja till ett mer omfattande utvecklings-, förändrings- och förbättringsarbete i regionens hälso- och sjukvård. Det känns mycket uppmuntrande och inspirerande och jag lovar att jag kommer att göra mitt yttersta för att ge allt stöd jag kan såväl moraliskt och verbalt som i arbetet med att finna styrsystem i vården som uppmuntrar till förbättringsarbete i syfte att höja kvalitet, patientsäkerhet, tillgänglighet och effektivitet i det vi gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0