Läkemedel i fokus

Sedan förra veckans debatt om att Sahlgrenska Universitetssjukhuset hade "stoppat" förskrivningen av vissa läkemedel på neurologikliniken så har debatten fortsatt. Den tangerades under regionfullmäktiges budgetdebatt i början av veckan, och så sent som idag har jag åter blivit intervjuad av radion om prioriteringar.

En vecka av frågor, diskussion och debatt får mig att på olika sätt reflektera ytterligare kring frågan.Som jag avslutade mitt blogginlägg i förra veckan när nyheten kom så måste vi sträva efter en korrekt och ändamålsenlig förskrivning av läkemedel, baserad på ett gott faktaunderlag. I det perspektivet är de stora differenserna i förskrivning mellan olika landsting och regioner anmärkningsvärd. Behoven kan inte skilja så mycket och min slutsats blir att det förekommer både överförskrivning och underförskrivning av läkemedel, även när de gäller de så kallade "nya och dyra" läkemedlen.

Det är inte någon sensationell slutsats jag presenterar för detta vet egentligen alla som arbetar i eller med hälso- och sjukvården. I olika nationella jämförelser mellan regioner och landsting hamnar Västra Götalandsregionen väldigt ofta när riksgenomsnittet. Det är något som retar mig när jag önskar att vi ska tillhöra de absolut bästa landstingen och regionerna och inte vara något medelvärde, men när det kommer till dessa frågor så undrar jag om det inte är ganska så rätt att ligga nära snittet. Att det är ett bevis för att vi har en rätt så ändamålsenlig förskrivning, och för mig är en ändamålsenlig förskrivning att de patienter som bedöms vara i behov av ett läkemedel ska få det läkemedlet.

En andra reflektion från veckan är att diskussionen om förskrivning och prioriteringar nästan undantagslöst dyker upp när det inte skrivs ut läkemedel i "tillräcklig" omfattning. Frågan om överförskrivning av antibiotika som Dagens Nyheter tog upp i en artikelserie för ett par veckor sedan och som jag då bloggade om känns som att den dog innan den ens hade startat. Då handlade det om att 9 av 10 läkare skrev ut antibiotika för besvär som inte krävde antibiotika. Förhoppningsvis kan den diskussionen ta ny fart när Dagens Apotek presenterar oroväckande statistik över ökad förskrivning av antibiotika i Stockholms läns landsting under 2008.

Vi vet sedan tidigare att upp mot var fjärde, eller till och med var tredje patient på en medicinsk akutvårdsmottagning har någon form av läkemedelsrelaterat problem till följd av en icke ändamålsenlig förskrivning. Patienterna har fått för många läkemedel, fel läkemedel, fel doser, negativa interaktioner mellan olika läkemedel eller något annat problem. Detta behöver vi tala mer om i svensk hälso- och sjukvård och även hitta strategierna för att minimera riskerna vid förskrivning av läkemedel.

I morgon ska socialminister Göran Hägglund enligt uppgift träffa de tunga läkemedelsaktörerna i sjukvården i form av bland annat olika myndigheter och Sveriges kommuner och landsting (SKL). Syftet sägs vara att ta fram en nationell läkemedelsstrategi.

Jag är övertygad om att framför allt det första frågan om den ojämna förskrivningen av "nya och dyra" kommer att vara på dagordningen för den är viktig, men jag hoppas verkligen att problematiken med överförskrivning, bra elektroniska beslutsstöd också kommer att finnas med på agendan, liksom en rad andra läkemedelsfrågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0