Fel fokus

Jag har bestämt mig för att försöka hålla denna blogg enbart till hälso- och sjukvårdsfrågor, även om jag har tillåtit mig något enstaka avsteg under de 15 månader som jag har bloggat. Jag ska delvis göra ett undantag i dag också.

Sverige, och hela världen, står inför ordentliga utmaningar de närmaste åren för att återskapa förtroende och framtidstro för att få tillväxten och utvecklingen att ta fart på nytt. Om detta verkar alla vara eniga. Den svårare frågan är vilken lösningen är, eller kanske snarare lösningarna som bidrar till att vi får fart på sysselsättning, investeringar, konsumtion och så vidare.

Vad har då den offentliga debatten handlat om under de senaste veckorna. Jo, bonusar och avgångsvederlag. Jag tillhör också dem som tycker att bonusar i företag och organisationer som går back kraftigt sticker i ögonen, men jag blir samtidigt så ofantligt trött på den publika debatten där alla debattörer - finansministern, statsministern, fackpamparna och andra - gör frågan om bonusar till huvudfrågan i debatten, och alla journalister, bloggare och insändarskribenter hänger gärna på.

Den som inte är lite mer insatt i ekonomi får ju intrycket att om bara chefer i näringslivet och särskilt i bankerna avstår från bonusar så löser sig hela västvärldens ekonomiska kris. Ingenting kunde vara mer felaktigt. Vi har totalt fel fokus i den debatt som nu rasar.

För varje dag som alla människor som borde ägna sig åt lösningar på den ekonomiska situationen ägnar sig åt diskussioner och debatter om bonusar så försvinner en dags arbete för konstruktiva lösningar.

Jag upprepar gärna att jag också finner många fall av bonusar och dess storlekar som stötande, men det är lika stötande när personer som borde veta bättre bidrar till att piska upp en mobbstämning för att hitta någon syndabock när man själv inte hittar några lösningar på de problem som man är satt att ta itu med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0