Läkemedelsavtal klart

Kors i taket!

Vi hann inte komma in i andra kvartalet innan ett läkemedelsavtal mellan staten och Sverige kommuner och landsting (SKL) blev klart. Jag har tjatat om detta ett par gånger redan på bloggen sedan årsskiftet, om att vi behöver ett avtal och att vi behöver få ett statsbidrag som faktiskt täcker regioner och landstings kostnadsutveckling för både receptläkemedel och rekvisitionsläkemedel.

Nu har vi alla fall fått ett avtal, men det täcker knappast vår kostnadsutveckling. Under 2008 var Västra Götalandsregionens kostnadsutveckling 4,5%, vilket var några tiondelar lägre än utvecklingen i riket. Det avtalsförslag som nu finns och som jag antar att SKL:s styrelse ska anta på fredag innebär en kompensation på ca 3,6% för 2009 och ungefär lika mycket 2010, eller räknat i kronor en uppräkning med 800 miljoner kronor såväl 2009 som 2010.

Jag har hört kommentarer från SKL om att det är bra med ett avtal på två år, och det är det väl om innehållet i avtalet är bra. Jag tycker att det är tveksamt med ett 2-årsavtal på dessa nivåer. Enda fördelen med ett avtal på två år i detta läge är att vi faktiskt kan beräkna vilket statsbidrag vi får 2010 när vi nu närmar oss slutfasen på det budgetarbetet med stormsteg. Det visar i sin tur hur sjukt det är med en överenskommelse för 2009 i mars 2009.

För regionens del kommer statsbidraget att innebära ett reellt tillskott på cirka 135 miljoner kronor då vi i den budget vi la för 10 månader sedan inte räknade med någon uppräkning alls till följd av brist på överenskommelse mellan staten och SKL, och en ökad intäkt på 135 miljoner kronor är inte att förakta i dessa dagar.

Det finns väl inte på kartan att SKL i sista stund säger nej till det föreslagna avtalet, men jag är personligen glad att jag inte behöver vara med och fatta det beslutet i SKL:s styrelse för jag hade varit mycket tveksam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0