VKV

VKV är nog bland de allra mest kryptiska förkortningar jag mött på sistone. Idag fick jag chansen att vara med i ett litet panelsamtal i samband med invigningen av VKV. När jag första gången hörde begreppet VKV fattade jag inte att man talade om den viktiga verksamhet som jag varit med om att etablera de senaste åren.

VKV är en förkortning för det långa namnet "Västra Götalandsregionens Kunskapscentrum om våld i nära relationer". Med tanke på att verksamhetens fulla namn innehållet inte mindre än 60 stavelser och sju blanksteg är det begripligt att de flesta använder en obegriplig förkortning.

Verksamheten är dock desto mer begriplig. VKV ska arbeta med utbildning av personal i hälso- och sjukvården och sprida information till regionens hälso- och sjukvårdsverksamheter kring våld i nära relationer. Vidare så ska centrat initiera metodutveckling, utveckla samverkan mellan vårdaktörer samt bedriva och initiera forskning och att följa, sammanställa och sprida forskningsresultat inom området.

VKV handlar om att rusta hälso- och sjukvården och dess personal med medvetenhet, kunskap och metoder för att bättre upptäcka personer som utsätts för våld i sina relationer. Rusta dem att våga fråga och att rusta dem att kunna ta emot de svar de eventuellt får. Det handlar också om utbildning i bemötande, omhändertagande och att sjukvården kan dokumentera övergrepp på rätt sätt så att de kan gälla i eventuellt kommande rättegångar.

Jag sa i samband med invigningen att våld i nära relationer tyvärr är ett folkhälsoproblem som vi måste våga fråga om, precis som med tobak, alkohol och övervikt.

På väg till invigningen så tänkte jag att det är roligt med invigning av nya verksamheter, men det är svårt att riktigt finna den känslan i det här fallet. Det är ju ett form av misslyckande att denna typ av kunskapscentrum behövs. Jag berättade det för Marie-Louise Gefvert, primärvårdsdirektör i Göteborg, strax innan hon förrättade den officiella invigningen och hon sa då att det var precis vad hon hade tänkt säga i sitt invigningsanförande. Det bådar på något sätt gott att vi har ett likartat synsätt från politik och tjänstemannaledning i nödvändigheten av denna verksamhet, även om vi hade kunnat önska att det inte hade behövts.

Jag har stora förhoppningar och förväntningar på att VKV kan höja kompetensen kring dessa frågor i vår organisation och jag har stort förtroende för att personalen på VKV kommer att göra sitt yttersta för att skapa en lyckad och framgångsrik verksamhet. VKV:s verksamhetsområde handlar om att vi ska bli bättre på omhändertagandet när skadan redan har skett. Det är det vi kan och ska bidra med från hälso- och sjukvården. Däremot återstår den stora frågan, hur förhindrar vi, eller snarare minimerar vi, förekomsten av våld i nära relationer. Det är en fråga för en bredare diskussion kring jämställdhet, könsroller och makt som ständigt måste föras i samhället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0