Verksamhetsanalys 2008

Vid dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU) i Västra Götalandsregionen presenterades ett av årets allra viktigaste dokument för sjukvården i regionen - Verksamhetsanalys 2008. Det är den femte upplagan av verksamhetsanalysen och även om jag än så länge bara hunnit få en timmes föredragning av den omfattande rapporten så vågar jag påstå att den blir bättre och mer intressant för varje år.

I verksamhetsanalysen sammanställs och analyseras redan befintlig data från en mängd olika register och enkäter för att ge en bild av regionens verksamheter ur ett medborgarperspektiv, ur ett patientperspektiv, ur ett verksamhetsperspektiv, ur ett ekonomiskt perspektiv och så vidare...

Verksamhetsanalysen gör jämförelser över tiden, mellan regionen och riket, mellan de olika sjukhusen, mellan de 12 hälso- och sjukvårdsnämndsområdena och så vidare...

Verksamhetsanalysen är kort sagt en fantastisk publikation och en mycket stor källa för att kunna jämföra vården i olika delar av regionen. Hälso- och sjukvårdsavdelningens analysenhet gör ett kanonjobb tillsammans med en del andra för att få fram rapporten varje år, och vad jag förstår så är det ett rätt så unikt dokument vars motsvarighet inte finns i andra landsting och regioner.

Med hjälp av cirka 275 figurer, diagram och tabeller presenteras tillståndet i regionens hälso- och sjukvård med ett allt större fokus på kvalitetsuppföljning. Verksamhetsanalysen är omfattande men lättillgänglig för den som önskar veta mer om sjukvården och inte minst skillnaderna i tillgång till sjukvård i regionens olika nämndsområden, och det är i detta som hela verksamhetsanalysens styrka ligger. Jämförelser. Jämförelser som kan driva utvecklingen åt rätt håll i hopp om att skillnaderna är en drivkraft till utveckling, förändring och förbättring.

Vi är många som är ansvariga för att dra slutsatser utifrån de vi kan se i verksamhetsanalysen för att ytterligare utveckla och förbättra hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen. Jag är glad för att det nu blir lite långhelg så att jag får chansen till en första läsning av Verksamhetsanalys 2008, dra mina slutsatser och formulera nya utmaningar för framtiden.

Jag kan varmt rekommendera läsning av rapporten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0