Patientens ställning

I slutet av förra veckan meddelade socialdepartementet att regeringen fattat tre beslut för att stärka patientens ställning i vården. I detta fall handlar det  främst om bemötande, delaktighet och patientsäkerhet.

- insatser för att ge patienter ett bra och respektfullt bemötande i samband med vårdskada samt inflytande i patientsäkerhetsarbetet
- en patienthandbok för både patienter och vårdpersonal
- en nationell patientenkät

Det är goda och viktiga ambitioner som regeringen har på detta område, men när det kommer åtgärderna blir det rätt tydligt hur svårt en regering ändå har att agera i frågor som ytterst ligger hos sjukvårdshuvudmännen i regioner och landsting.

För ett bra och respektfullt bemötande i samband med vårdskada får Sveriges kommuner och landsting (SKL) 5 miljoner kronor "för att genomföra insatser" och "ta fram metoder och modeller" och även "innefatta informationsmaterial"

Patienthandboken tycker jag också är en bra idé. Återigen ska en räcka intressenter i den svenska sjukvården som Socialstyrelsen, SKL, Sjukvårdsrådgivningen, patientorganisationer med flera ta fram ett förslag till en patienthandbok för "att stärka patientens ställning genom att ge förbättrade möjligheter för patienten att vara delaktig i den egna vården".

Det känns onekligen som ett lite luddigt och svårfångat område. Blir det ett vettigt informationsmaterial eller innebär det ökad administration och byråkrati i vården? Jag är definitivt beredd att ge det en chans - i alla fall fram till 30 april då uppdragets första fas ska rapporteras.

Till sist anslår regeringen 10 miljoner kronor till SKL för att under 2010 genomföra en Nationell patientenkät inom den specialiserade vården. "Områden som kommer att mätas i enkäten är till exempel bemötande, information, tillgänglighet, delaktighet och upplevd nytta.", skriver regeringen i sitt pressmeddelande.

Resan med en nationell patientenkät har varit lång. Flera landsting har, inte minst av kostnadsskäl, varit skeptiska till införandet. Det är möjligt att regeringens satsning nu tar bort det argumentet. Den kritik som jag själv har riktat mot den nationella patientenkäten har snarare bestått i att den riskerar att mäta för sällan (vartannat år) för att i verksamheten kunna dra några slutsatser om man har förbättrat sig eller inte. Ska patientenkäter göra nytta i verksamheten krävs att personal får någon form av kontinuerlig feedback för att kunna avgöra om de åtgärder som de förhoppningsvis vidtagit har gett någon effekt eller inte.

Regeringen lyfter viktiga och angelägna frågor för vårdens utveckling, men jag är ändå skeptisk till om de tre åtgärder som de nu tagit initiativ till verkligen kommer att medföra någon egentlig skillnad på sikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0