Stämma utan närvaro

Årets medicinska riksstämma pågår just nu i Älvsjö utanför Stockholm. Svenska Läkaresällskapets årliga stora medicinska konferens är landets största magnet för att samla intressenter i den svenska hälso- och sjukvården. Mängder med symposier, seminarier, gästföreläsare, posterutställningar, 150-talet monterutställare.

Den medicinska riksstämman är med andra ord en viktig mötesplats för peroner involverade i den svenska sjukvården. Även om många av de symposier och seminarier som arrangeras behandlar ämnet som ligger klart bortom fattningsförmågan för mig som politiskt förtroendevald så finns det alltid många intressanta aktiviteter att delta i, och det ger framför allt en möjlighet att träffa människor från professionen, industrin och andra närstående till sjukvården.

Tyvärr kommer årets medicinska riksstämma att avlöpa utan min närvaro. Nu tror jag inte att någon hade noterat just min frånvaro, om jag inte hade skrivit dessa rader, och jag tror inte heller att saknaden kommer att vara så stor hos någon annan än hos mig själv. Jag hade gärna varit där för att just lära mig mer via seminarier och möten med andra människor.

Under de år som jag varit ordförande i regionens hälso- och sjukvårdsutskott (HSU) har riksstämman aldrig riktigt kommit med i planeringen förrän en bit in på hösten, och då har kalendern i allmänhet redan varit fulltecknad, så även i år. Även om det går att stöka om i kalendern så är det svårare de udda åren när stämman arrangeras i Stockholm. 2010 kommer stämman tillbaka till Göteborg och då brukar det bli enklare.

Temat för årets stämma är "Ökad kunskap och klokare vård - för patientens bästa" och temat nästa år är "Jämlik vård". Det är teman som glädjer en God Vård-entusiast. Årets tema tangerar i princip alla sex ledstjärnorna för God Vård, men framför allt en kunskapsbaserad vård och en patientfokuserad vård. Nästa års tema är klockrent ledstjärnan om en jämlik hälso- och sjukvård. Jag tycker det är bra att Läkaresällskapet har valt dessa teman så att dessa synsätt på djupet kan genomsyra diskussion och utveckling av svensk hälso- och sjukvård.

Nästa år är det dags för medicinsk riksstämma i Göteborg igen och datumen är nu noterade i min kalender, 1-3 december. Jag noterar också att alla tre dagarna redan delvis är uppbokade med sammanträden med HSU på onsdagen, brukarsamverkan med handikapporganisationerna på torsdagen och partistyrelsen i Stockholm på fredagen. Det kommer att bli en fråga om prioriteringar, och en fråga om jag fortfarande har dessa politiska uppdrag när vi befinner oss i december nästa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0