Nu börjar det!

Klockan är strax före klockan åtta på morgonen torsdagen den 1 oktober 2009 när detta skrivs. När jag skrivit klart detta inlägg så har 64 nya vårdcentraler slagit upp sina dörrar för att ta emot patienter inom ramen för det vi kallar VG Primärvård. Ytterligare 141 vårdcentraler har också slagit upp sina dörrar för att välkomna gamla och nya patienter till en delvis annan verksamhet än igår.

Från och med idag gäller ett nytt uppdrag för vårdcentralerna, ett nytt ersättningssystem och en ny tid för primärvården i regionen tar sin början. Med VG Primärvård så stärker vi patienten och hennes ställning i vården. Den patient som inte är nöjd med bemötande, tillgänglighet och/eller den medicinska kvaliteten har rätt att lista sig på någon av de andra 204 vårdcentralerna i regionen.

Vi ger alla vårdcentraler större rörelsefrihet att utforma sitt vårdutbud för att tillgodose sina patienters behov, utifrån de övergripande regiongemensamma kvalitetskraven.

Gensvaret på utlysningen av VG Primärvård har varit enormt. 64 nya vårdgivare tror jag är fler än vad som tillkommit i Stockholm, Skåne, Halland, Västmanland och Kronoberg tillsammans, när de infört sina vårdvalsmodeller. Jag ser också ett stort och i huvudsak mycket positivt gensvar från den offentliga primärvården som med entusiasm tar sig an den nya uppgiften, och jag noterar ett stort gensvar från de tidigare befintliga privata vårdgivarna med vårdavtal som alla valt att gå över och in i VG Primärvård istället för att vara kvar på sina tidigare avtal.

Politiskt har vi nu en mycket bra reform att vårda och utveckla tillsammans med vårdgivarna och andra intressenter.

VG Primärvård står i väldigt stora stycket för det jag under många år har eftersträvat för att stärka och utveckla i första linjens sjukvård. Vi ska inte inbilla oss att vi över en natt löser alla de utmaningar som primärvården har och står inför, men VG Primärvård är ett bra steg på vägen dit.

När jag någon gång kommer att avsluta min hälso- och sjukvårdspolitiska tid så är jag övertygad om att det är denna reform, och processen hur vi kom dit i mycket bred politisk enighet, som kommer att inta en första plats i min egen lista över de viktigaste och bästa besluten.

Det känns just nu väldigt spännande hur det kommer att utvecklas. Nu när 205 vårdcentraler har slagit upp sina dörrar för VG Primärvård.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0