Rikssjukvård och Riks-sjukvård

Tisdagkväll och jag repeterar lite i handlingarna inför morgondagens intressanta sammanträde med rikssjukvårdsnämnden. På vår agenda för morgondagen står de två första transplantationsbesluten kring vilka två sjukhus i landet som i fortsättningen ska utföra levertransplantationer respektive lungtransplantationer. Frågan om hjärttransplantationerna kommer att dröja tills december - åtminstone.

Hjärttransplantationerna kommer att bli det verkliga testet på rikssjukvårdsnämndens förmåga att verkligen fatta beslut och peka ut vilka enheter som ska få förtroendet att sköta den verksamheten.

Morgondagens beslut om lungtransplantationerna kommer att bli odramatiskt då Universitetssjukhuset i Lund och Sahlgrenska Universitetssjukhuset är de enda sökand parterna, och de föreslås också få tillstånden att bedriva denna rikssjukvård under den närmaste fem års perioden.

Lite mer diskussion lär det kunna bli kring levertransplantationerna där Universitetssjukhusen i tre regioner/landsting har ansökt om att få tillstånden. Sahlgrenska i Västra Götaland, Karolinska i Stockholm och Akademiska i Uppsala är kandidaterna. I det förslag vi har att ta ställning till föreslås tillstånden gå till Sahlgrenska och Karolinska.

Det är egentligen inte en märklig slutsats om man ser i vilken omfattning de tre parterna utför levertransplantationer. Under de senaste åren har knappt 150 levertransplantationer utförts och de har i snitt fördelats enligt följande;

Sahlgrenska - ca 80
Karolinska - ca 55
Akademiska - ca 10

Om utfallet skulle bli något annat än det förväntade så lovar jag att återkomma med mer information.

--

Detta inlägg ska också handla om Riks-sjukvård. Det har idag blivit officiellt att jag kommer att vara folkpartiets representant i en av tio arbetsgrupper som Allians för Sverige har tillsatt inför valet 2010. Under nyblivna riksdagsledamoten och tidigare landstingsrådet i Kalmar Anders Anderssons (kd) ledning ska jag tillsammans med Stockholms sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt (m) och socialutskottets ordförande Kenneth Johansson (c) ta fram förslag för regeringens hälso- och sjukvårdspolitik för nästa mandatperiod.

Den ska bli spännande och intressant att diskutera hälso- och sjukvårdspolitik utifrån ett nationellt perspektiv och göra det tillsammans med representanter för andra partier. Det blir en ny erfarenhet för mig. Den trogne läsaren av denna blogg vet att jag emellanåt tycker att den nationella nivån kan vara väl klåfingrig i hur vi i regioner och landsting som är sjukvårdshuvudmännen sköter vårt uppdrag. Nu ges chansen att få vara med och påverka i vilken grad, vad och hur staten ska, kan eller bör engagera sig i sjukvårdens utvecklingsfrågor.

Arbetsgruppens direktiv är breda och ger stora möjligheter att forma förhoppningsvis spännande förslag för framtiden. Min största farhåga är väl hur jag ska hinna med också detta uppdrag, men när man får partiledningens förtroende att representera folkpartiet i en av dessa arbetsgrupper så var jag inte ens nära att tacka nej till uppdraget.

--

Till sist kan jag tipsa om att den som har 50 minuter över kan se den vårdvalsdiskussion som jag deltog i förra onsdagen. Utfrågningen finns att nå på SVT Play.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0