115 HPV-miljoner

Regeringen har under de senaste veckorna droppat nyheter från den statsbudget som idag i sin helhet har presenterats för riksdagen. Socialdepartementet pekar i en sammanställning över satsningar på att 115 miljoner kronor avsätts för att finansiera att att vaccination mot humant pappilomvirus (HPV) ska in i det allmänna barnvaccinationsprogrammet.

Jag uppmärksammas på detta via en artikel i Dagens Medicin där det framgår att landstingen ska få dessa pengar, vilket gör mig glatt överaskad då ju ansvaret för vaccinationerna ska ligga på kommunerna inom skolhälsovården. I dessa ekonomiska tider så är det ju positivt att bli ekonomiskt kompenserad för någon som man inte har ansvaret för. Upptäcker dock i pressmeddelandet från departementet att det inte framgår vilken instans som ska få pengarna, utan att överenskommelse har träffats med vår gemensamma paraplyorganisation Sveriges kommuner och landsting (SKL).

Det som dock förvånar i sammanhanget är nivån på kompensationen. 115 miljoner kronor. Tidigare har beräkningar gjorts på att kostnaderna för bara vaccinet bör uppgå till cirka 200 miljoner kronor per år. Det är långt ifrån alltid som kommun och landstingssektorn kompenseras fullt ut för nya åtaganden, men en kompensation som bara ligger på drygt hälften av den tidigare förväntade kostnaden är desto mer förvånande.

Läsaren av denna blogg känner till min tveksamma inställning till allmän vaccination av unga flickor mot HPV. Inte så att jag är emot vaccinationen i sig, utan om det är vettigt ur en kostnadseffektivitetsaspekt. Jag skrev en debattartikel om detta under våren förra året.

Om kommunerna (för det är sagt att det är där ansvaret för vaccinationerna ska ligga) inte kompenseras kommer detta tillägg till vaccinationsprogrammet ofrånkomligt att ta resurser från annan verksamhet.

Jag hoppas att det finns nya och färska beräkningar som ligger till grund för den överenskommelse som tydligen är träffad mellan departementet och SKL som visar att 115 miljoner kronor ger kostnadskompensation i enlighet med finansieringsprincipen, om så inte är fallet så har SKL lagt sig allt för lättvindigt mot staten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0