Ambulanssjukvården

I två dagar har Göteborgs-Posten toppat nyheterna med kritik mot ambulanssjukvården i Göteborg. Bakgrunden är kritik från ambulanssjukvårdare på ambulansföretaget Falck som sköter driver delen av ambulansflottan på entreprenad för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Jag blir lite tagen av det negativa nyhetsflödet. Jag är ingen superexpert på området ambulanssjukvården i Göteborg, men har berört den i en, två, tre bloggar den senaste månaden, och då i mycket positiva ordalag.

Jag måste säga att jag blir väldigt förvirrad när jag läser artiklarna i G-P. För det första riktas kritiken helt och hållet mot SU och dess verksamhetsledning för ambulanssjukvården, men i flertalet av de exempel som lyfts fram för att bevisa hur undermålig verksamheten är framstår det tydligt att det inte har brustit i ambulansorganisationen, utan i alarmerings-, prioriterings- och dirigeringsfunktionen hos SOS Alarm. Jag kan förstå att det inte är så enkelt för gemene man han kunna hålla isär SOS Alarm som svarar på 112 och ambulanssjukvården som kör själva ambulanserna, men jag tycker att en stor tidning som G-P borde klara av det.

Läser också att uppdragen för ambulanserna har blivit fler samtidigt som ambulanserna har blivit färre, jämfört med för sju år sedan. Måste erkänna att jag är osäker på om, och i så fall hur, de har justerat siffrorna utifrån att vi idag har en helt annan ambulansorganisation än för sju år sedan. Då skötte ambulanserna också transporter av patienter mellan sjukhusen. För det har vi idag en helt annan organisation för just sjuktransporter.

Jag kan inte hävda att ambulanssjukvården i Göteborg är utan fel och brister, eller att det inte kan finnas problem med arbetsmiljön, men det jag med säkerhet kan hävda är att vi den senaste tiden rejäl har höjt kraven i hela den så kallade prehospitala vårdkedjan - från samtalet till 112 tills ambulanserna anländer till akuten, eller direkt till vårdavdelning eller direkt till vårdinsats.

I regionens nya avtal med SOS Alarm och med SOS Alarms nyutvecklade teknik kommer det att bli betydligt lättare att konkret kunna besvara frågorna om hur många ambulanser som når sitt mål inom vilka tidsgränser, hur hög belastningen på ambulanserna i Göteborg och övriga regionen är i varje stund och hur ofta vi riskerar att stå utan lediga ambulansresurser.

Jag hoppas att det kommer en tredje del i G-P också om dessa frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0