Valet är klart

För några dagar sedan bloggade jag om att det var ett år kvar till valet. Då menade jag de allmänna valen den tredje söndagen i september vart fjärde år.

Idag är det 1 550 722 västragötalänningarnas val av vårdcentral i VG Primärvård som är klart. 1,3 miljoner har accepterat erbjudandet om den vårdcentral de tilldelats i utskicket i mitten av augusti, medan 241 970 personer har gjort ett annat val.

Nästan 242 000 aktiva val motsvarar en av sex regioninvånare. I vissa kommenterar låter det som att det är en liten andel, men jag tycker att det är fantastiskt att nästan en kvarts miljon invånare nu kunnat göra ett fritt val bland 205 vårdcentraler i regionen.

Möjligheten att göra ett nytt eller annat val finns i fortsättningen för alla 1,5 miljoner invånare efter den 1 oktober. Det är patienten som har makten och kommer att styra utvecklingen av primärvården.

Det har under de senaste månaderna pågått spekulationer om graden av överetablering av vårdcentraler när de blev så många som 205. Grunden för den spekulationen är att det inte går att långsiktigt driva en vårdcentral med hur få patienter som helst när uppdraget och därmed de fasta kostnaderna är relativt omfattande. Var gränsen för att få en verksamhet att gå runt går någonstans är svårt att sia om, och skiljer säkert mellan olika utförare och ägare. Några pratar om en gräns på 3 000 patienter och andra om högre nivåer.

När jag ser hur invånarna har valt noterar jag att det är åtta (om jag räknat rätt) vårdcentraler som den 1 oktober har färre än 2 000 listade patienter. Jag ska erkänna att jag nog trodde att något fler skulle kunna att ha ett sämre utgångsläge.

För de vårdcentraler som nu fått färre listade patienter än önskat/förväntat handlar det i hög utsträckning om att göra bra ifrån sig för att få ett gott renommé och på så sätt locka till sig fler patienter.

Valet är klart - just nu, men valet kommer att fortgå varje dag året runt från och med den 1 oktober.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0