Mingeldag på fullmäktige

Inser att jag brukar hinna med att blogga i alla fall när vi regionfullmäktige. Så blev inte fallet i dag, utan nu är jag hemma sedan en stund. Klockan har hunnit bli drygt sju på kvällen och det har varit en relativt lång dag, trots att det blev ett relativt kort fullmäktigemöte - och ur mitt perspektiv ett ovanligt möte då jag inte var uppe i talarstolen en enda gång. Det fanns en bordlagd interpellation till mig från (v) om VG Primärvård från förra fullmäktigemötet, men den drogs tillbaka då motionären tyckte att frågan tappat delar av sin aktualitet sedan dess. Jag ska också erkänna att jag egentligen borde gjort ett inlägg i debatten om en motion om innovationer och entreprenörskap i vården, men strax före lunch var jag utanför fullmäktigesalen när de kastade om i dagordningen för att hantera regionens årsredovisning efter lunch, så jag var helt enkelt inte på plats när jag skulle gjort mitt inlägg.

Dagen har istället handlat rätt så mycket om minglande utanför fullmäktigesalen. Långpromenad med hälso- och sjukvårdsdirektören på lunchen, kalenderletande tillsammans med några HSU-kollegor för att hitta några mötesdagar framöver, kortare diskussion med en av vårdlobbyisterna som brukar besöka fullmäktiges möten, korta samtal med diverse andra sjukvårdspolitiker om läget i deras nämnd eller styrelse - verksamhetsmässigt och/eller ekonomiskt, samtal med regionstyrelsekollegor om innehåll och ekonomi i den budget som vi ska presentera för regionen om ett par veckor, information från en fullmäktigekollega om hennes syn på ett ärende som snart ska upp för beslut i rikssjukvårdsnämnden, redogörelse av en annan fullmäktigekollegas egna erfarenheter från vården i samband med en röntgenundersökning, fråga från trogen läsare av bloggen om jag egentligen hinner med att blogga eller inte när det nu stundas valrörelse, och det är väl vad jag frågar mig själv också och inser att jag måste skapa lite mer utrymme i planeringen för att hinna med bloggandet - både för min egen skull och för er som är intresserade av att följa utvecklingen.

Jag tror att jag har konstaterat det tidigare i ett inlägg, men ett fullmäktigemöte är så mycket mer än bara behandling av de 20-25 ärenden vi brukar ha uppe för diskussion. 149 fullmäktigeledamöter där nästan alla med de tyngsta regionala uppdragen är med tillsammans med ledande tjänstemän, politiska sekreterare med flera gör det möjligt att diskutera och lösa små och stora problem. Det som ändå slår mig efter en dag när jag "inte gjort någonting" är den enorma informationsmängd som strömmar in och ut, och när jag nu sitter och bloggar kan jag undra vad jag egentligen har lovat någon att göra, vad jag lovat att ta med mig i mitt fortsatta arbete, vad jag sagt som snart kommer att synas i en formell handling eller i ett budgetförslag. Tror att dagens fullmäktigemöte ledde till tre eller fyra nya anteckningar i kalendern över möten eller besök som blivit följd av diskussioner vi fört under dagen.

Det riktas ofta och berättigad kritik mot EU-parlamentet för deras månatliga sessioner i Strassbourg, men ibland kan jag komma på mig själv med att tänka att vi kanske skulle ha ett två- eller tredagars mingelmöte i månaden istället för alla andra formella sammanträden. Resultatet kanske skulle bli bättre med den beslutsformen, eller är mingeldagarna bara ett viktigt komplement till de formella mötena?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0