Habilitering & Hälsa

Jag lovade under gårdagen att jag skulle vara tillbaka som aktiv bloggare. Min ambition med att redan igår posta ett blogginlägg gick om intet när alla och envar önskade växla ett ord här och ett ord där med mig när antalet sjukvårdsfrågor på fullmäktige var färre än vanligt.

Jag har tillbringat onsdagen i Stockholm med Alliansarbetsgruppen för hälso- och sjukvård. Jag förbannade att mitt flyg nästan var timmen för senat, men fick perspektiv när jag väl kom upp och fick höra att centerns Kenneth Johansson satt fast i Geneve med nästan hela socialutskottet i riksdagen. Även hemresan blev försenad en timme, och denna gång fick vi obekvämt vänta timmen sittandes på planet.

Två av de få sjukvårdsärendena på gårdagens regionfullmäktige handlade om habiliteringsverksamheten i Västra Götalandsregionen. Det ena var ett mer administrativt beslut om att byta namn på tidigare Handikappförvaltningen till Habilitering & Hälsa, och timingen får väl sägas vara god, för fullmäktige kunde vid samma sammanträde fastställa ett övergripande styrdokument för verksamheten inom Habilitering & Hälsa.

Jag ska villigt erkänna att det inte är så ofta som regionens habiliteringsverksamhet är föremål för blogginlägg från min sida. Det gör den inte desto mindre viktig. Det är nog till och med så att habiliteringsverksamheten är till för just några av de människor som behöver hälso- och sjukvårdens resurser allra mest.

I det nya styrdokumentet (ärende 9 i länken) fastställs mål, inriktning, omfattning och mål för verksamheten inom Habilitering & Hälsa. Det ger en bra och viktig grund för det fortsatta utvecklingsarbetet inom förvaltningen och är ett resultat av ett budgetuppdrag som formulerades våren 2008. Upprinnelsen till budgetuppdraget var till stor del inspirerad från den brukarsamverkan som hälso- och sjukvårdsutskottets presidium har med handikapporganisationerna 4-5 gånger om året där vi informerar varandra om vad som har hänt och vad som är på gång i regionens hälso- och sjukvårdsverksamhet. Under en dag som igår så tror jag såväl vi politiker som brukare kan känna tillfredsställelse över att de möten vi har också leder till viktiga praktiska resultat i vardagen. Får hoppas nästa möte med brukarna kommande fredag blir lika produktivt.

Ärendet i går var lite udda också på ett annat sätt. Styrdokumentet kompletterades med en bilaga 3 och bilaga 4 där verksamheten i den ena bilagan och brukarrepresentanterna i den andra bilagan gavs utrymme att beskriva angelägna utvecklingsfrågor inom området. Jag har inte tidigare varit med om att vi har hanterat inkommande synpunkter på det sättet i ärendehanteringen, men tycker det är positivt och det är nu upp till oss som är politiskt ansvariga att också i nästa steg ta till oss de budskap som såväl verksamheten själv och brukarna sänder till oss för att ytterligare utveckla och stärka den viktiga habiliteringsverksamheten som i fortsättningen kommer att bedrivas inom förvaltningen med namnet Habilitering & Hälsa.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Ska bli intressant att följa dina inlägg och jag väntar ivrigt på de konkreta förbättringsförslag jag hoppas kommer från din sida.



Att tycka det är obekvämt att vänta i flygplanet en timma, kanske ter sig lite löjligt i förhållande till de personer som sitter och väntar på vård på våra akutmottagningar.

2010-02-04 @ 13:44:34
Postat av: Dr Borås

Hej



Med anledning av Ingela Tuvegrans erhållande av en ny tjänst i VGR har det varit diskussioner på Dagens Medicin. Där har ditt "mellandagsbloggande" varit föremål för diskussion i ett oerhört intressant historiskt perspektiv.



T.ex. har Dr Think gett en mkt initierad bild av hur beslut i sjukvården (o)fungerar.



Läs inläggen med öppna ögon kliv tillbaka ett steg och ställ dig frågan - för våra patienter skull - "jag kan ha fel".



Kliv ur rollen som politiker som gör som SKL "säger" och kliv in i rollen som anhörig till de alla som väntar på behandling.



Inse att svensk sjukvårds administration har passerat "bäst före datum"... Det går att fixa, men du måste få insikten. Har du den kompetensen eller är du för mkt politiker? Det finns politiker som är statsmän - är du det, eller?



Min fråga + till dig:

- Är det så som Dr Think skriver att man har boken/ sagan om de 4 mössen som en management del i VGR.



För mig är det lätt att kolla....



Jag vill att säger om det är så ....



Vi hörs - eller (jag vet att du får alla inlägg och läser dem så det är bara att svara....)



Fråga + - förstår du innebörden i kritiken som egentligen ej riktar sig till IT - det är systemet.



Fråga + - förstår du hur många som lider i VG vård?




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0