Vad jag inte fick sagt

Fyra månader har gått sedan vårdvalsreformen VG Primärvård sjösattes i Västra Götalandsregionen. Över en natt (både bildligt och bokstavligen) ökade vårdcentralsutbudet i regionen med 64 vårdcentraler den 1 oktober förra året. De 141 dåvarande vårdcentralerna blev 205. Jag såg det stora intresset från nya vårdgivare av att vilja vara med i VG Primärvård som ett gott kvitto på att vi hade riggat en vårdvalsmodell som appelerade också till nya vårdgivare, men jag försökte samtidigt vara ödmjuk i att konstatera att det med all säkerhet finns både förbättrings- och utvecklingspotential i systemet.

Jag förmedlade redan vid den tiden också en oro för att 64 nya vårdcentraler riskerar att leda till en överetablering på vissa håll i regionen, och det är en oro som nu är påväg att besannas.

Västnytt hade några inslag om detta i torsdags i förra veckan och på kvällen fick jag "stå till svars" för utvecklingen i studion under kvällssändningen 19.15. Jag tycker att Västnytt lyckats producera relevanta inslag om problematiken när "patienterna inte räcker till" till alla vårdcentraler och att några vårdcentraler med få listade patienter därför har ekonomiska bekymmer.

Egentligen är det inte så förvånande och på sitt sätt en naturlig utveckling, vilket också var det jag sa i ett inslag från i somras och nu upprepade i studion i torsdags. Vad jag dock aldrig fick sagt i torsdags och som jag gärna skulle vilja få förmedlat till omvärlden (även om min blogg har betydligt färre läsare än vad Västnytt har tittare) är att det är väldigt tråkigt att vårvalet får denna konsekvens. Bakom de vårdcentraler som nu riskerar att få lägga ned verksamheten finns människor som med engagemang, lust och ekonomiska uppoffringar gjort insatser i akt och mening att försöka utveckla primärvården i regionen och erbjuda medborgarna en högre kvalitet och bättre tillgänglighet.

Samtidigt måste vi komma ihåg att vi nu lägger makten i händerna på medborgarna/patienterna. Det är de som avgör vilken vårdcentral de önskar gå till, och de vårdcentraler som inte får tillräckligt många listade patienter kommer att få det svårt. Det är tufft, och det kan vara tråkigt, men det är också en del av en vårdvalsmodell.


Kommentarer
Postat av: Lysekilare

Jag, tillsammans med de flesta jag känner, har gått över till det nya alternativet här i Lysekil (Lysekils Läkarhus).

Det fungerar helt fantastiskt! Otroligt vilken skillnad på vård och kundomsorg (vi är väl kunder va?) mot det gamla alternativet.



Tyvärr har de ej fått öppnat akutmottagningen kvällstid på helger. Där ska den gamla hederliga mottagningen på Lysekils Sjukhus träda in.



I lördags var en anhörig i behov av snabb medicinering pga allergichock.

Det vara bara en liten hake... Akuten på sjukhuset är STÄNGT mellan 16.00-22:00 på helger!!!



Måtte läkarhuset snart få öppnat även helger så kan ni gott lägga ned sjukhuset. Ska det inte vara öppet så varför ska det finnas?

Då lär ju även patientfloran vara tillräcklig för Läkarhuset, som då låter fler kunder få bra vård!

2010-02-08 @ 23:10:29
Postat av: Tanumsbo

Ytterst oväntat att det skulle bli så här. Att befolkningen föredrar positivt bemötande, kontinuitet, tillgänglighet mm framför det vi hade innan är väl inte någon högoddsare.



Fast nu när gammal-VC här i Tanum fått lite mindre belastning börjar det ordna upp sig även för dem.

2010-02-10 @ 14:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0