Öppna Jämförelser 2010

Vid den här tiden på året så har jag varje år sedan jag började blogga skrivit om resultatet av den årliga rapporten om Öppna Jämförelser för hälso- och sjukvården. Våren 2006 kom den första rapporten och i måndags presenterades den femte Öppna Jämförelser-rapporten. I vanlig ordning så borde jag ha bloggat om rapporten redan i måndags, men resultaten kändes varken så upphetsande eller alarmerande att jag tvunget skulle skriva något redan då.

Med den femte rapporten har det också infunnit sig något av en mättnadskänsla. Nyhetsvärdet är inte riktigt lika högt längre. De relativa förändringarna är relativt små, även om de går åt rätt håll för Västra Götalandsregionen.

Öppna Jämförelser är ett viktigt verktyg för uppföljning och jämförelse, men också som drivkraft för utveckling och förbättring. Därför är det lite trist att jag själv känner en viss mätthetskänsla som liknar den kring regionens egen Verksamhetsanalys vars sjätte rapport presenterades i våras.

Totalt sett är Västra Götalandsregionens faktiska resultat i huvudsak bättre i 2010 års rapport än i förra årets rapport. Inom de flesta områdena blir vi lite bättre år för år. Det blir många andra landsting också varför det inte händer så mycket på den relativa rankingen där de sju bästa landsting/regionerna blir "gröna", de mellersta blir "gula" och de sju sämsta blir "röda". Västra Götalandsregionen kan i princip presentera en normalfördelningskurva där ungefär en fjärdedel är gröna, hälften är gula och en fjärdedel är röda.

Trots att jag både begriper och inser att det inte går att åstadkomma jättelika förändringar från ett år till ett annat så uppstår trots det en viss frustration över att de insatser som vi har börjat vidta inom exempelvis läkemedelsområdet ännu inte ger några egentliga avtryck i Öppna Jämförelser. Å andra sidan så kan vi se både faktiska och relativa förbättringar kring de insatser som vi under några år nu har gjort inom hjärtsjukvården för att förbättra vår kvalitet och våra resultat.

Nu ska jag i lite bättre ordning läsa hela Öppna Jämförelser och fundera över om det inte finns möjligheter att lite mer radikalt angripa några av våra större problemområden för att snabbare nå bättre resultat. Om det får jag återkomma i kommande inlägg.

Den stora utmaningen för Socialstyrelsen och SKL som "äger" Öppna Jämförelser tror jag nu är hur man lyckas bibehålla intresset för produkten och mota bort den mätthetskänsla som jag och även andra känner. En av de åtgärderna kan vara att sträva efter än mer av aktuell data. Hösten 2010 känns det lite sent att få rapport om vilka resultat vi inom vissa parametrar nådde under 2008 eller t o m under 2007.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0