Vice ordförande och budget

Den nya regionstyrelsen har just avslutat sitt första sammanträde och det var mitt första sammanträde i regionstyrelsen som oppositionsråd istället för som regionråd i majoritet. Det kändes lite märkligt och istället för att diskutera frågor på gruppmöten inför regionstyrelsens sammanträde fick det istället bli en rad (kanske för många?) frågor från min sida på själva sammanträdet.

Bland de 32 ärenden som behandlades fanns val av regionstyrelsens utskott, och jag har därför nyss blivit utsedd till hälso- och sjukvårdsutskottets (HSU) vice ordförande. Jag kan här på bloggen erkänna att jag har haft mina funderingar på om jag borde fortsätta i HSU när jag inte längre är ordförande för utskottet. Är det bra för mig och är det bra för utskottet? Efter rätt långa diskussioner med mig själv har jag kommit fram till att det är för roligt, intressant och spännande med hälso- och sjukvårdspolitik för att låta bli att också från en oppositionsroll kunna försöka påverka utvecklingen av regionens hälso- och sjukvård.

Jag tackar därför kollegorna i regionstyrelsen för förtroendet att vara kvar i utskottet, om än i en annan roll än tidigare.

Styrelsen behandlade idag också förslag till kompletteringsbudget för 2011. Jag bloggade om det redan under gårdagen (se nedan), men idag var det alltså beslutsdags och att vi har en ny och lite knepig situation i regionstyrelsen med frånvaro av majoriteter visade sig.

S, MP och V ändrade under sitt gruppmöte sitt budgetförslag och meddelade att de kommer att till behandlingen i regionfullmäktige justera sitt budgetförslag och satsa ytterligare (om jag förstod det rätt) 106,1 miljoner kronor. Om jag fortsatt förstod det rätt kommer huvuddelen av de resurserna att gå till hälso- och sjukvården och minoritetsledningen meddelade i linje med folkpartiets förslag att pengarna skulle riktas mot hälso- och sjukvårdsnämnderna.

Min tolkning av deras förändringar är att de tagit ett halvt steg närmare vårt budgetförslag, men jag bedömer fortsatt att det är ett otillräckligt steg för att lyckas träffa trovärdiga vårdöverenskommelser som säkrar en god vård för 2011, men det är kanske möjligt att det kommer att tas fler steg i rätt riktning under dagarna som återstår fram till fullmäktiges hantering av kompletteringsbudget för 2011.

Anmärkningsvärt var också att Sjukvårdspartiet (SPVG) valde att stödja minoritetsledningens förslag, alltså det förslag som (trots justeringen) innehöll minst pengar till hälso- och sjukvården. Under de 12 år som Sjukvårdspartiet har suttit i regionfullmäktige har de alltid gjort en poäng av att vara det partiet som avsatt mest pengar till hälso- och sjukvården. Nu har partiet för första gången en ordinarie plats i regionstyrelsen, men priset för den platsen tycks vara en ny ekonomiskpolitisk inriktning.

Kommentarer
Postat av: Per Ericsson i Skönevik, Ronneby

Helt rätt Jonas att låta magkänslan avgöra. Men jag lovar dig att oppositionsrollen har sin tjusning den med.

2010-11-17 @ 12:20:43
URL: http://www.metrobloggen.se/skonevik

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0