Så oerhört besviken

Jag har ägnat de senaste tre veckorna åt förhandlingar om vem och hur regionen ska styras de kommande åren. Det har i det närmaste varit ett heltidsarbete som tagit hårt på tid och kraft och tiden för bloggandet har blivit minimalt. Dessutom har jag ju dels bestämt mig för att i princip bara ägna denna blogg åt sjukvårdspolitik och sjukvårdsfrågor och dels har jag ju inte kunnat blogga om vad som faktiskt hänt i förhandlingar. Alltså har det inte blivit något bloggande alls på riktigt länge.

Nu bryter jag trenden. Dels gör jag ett blogginlägg och dels så frångår jag delvis mina principer om att blogga om något som bara har indirekt påverkan på sjukvårdspolitiken - makten och den politiska ledningen för hälso- och sjukvården.

Väljarna gjorde det inte helt enkelt i valet till regionfullmäktige (den här gången heller) och det blev inte majoritet för något av de, i vårt fall, tre konstellationerna som skulle kunna få majoritet med de magiska 75 mandaten som krävs.

Alliansen 68 mandat
Rödgröna 67 mandat
Nuvarande majoritet, FP,C,S 67 mandat

Dessutom 7 mandat vardera till Sverigedemokraterna och Sjukvårdspartiet.

Ganska tidigt fanns det två huvudalternativ för att få en majoritet i Västra Götalandsregionen. Alliansen+MP eller Nuvarande majoritet+MP.

Efter 4-5 veckors förhandlande fanns det i går kväll  en uppgörelse om ett majoritetsstyre mellan S, FP, C och MP med en politisk överenskommelse och fördelning av uppdrag och ordförandeskap i nämnder och styrelser. Kruxet var att S under resan gång slutit en överenskommelse med Sjukvårdspartiet (SVG) om valteknisk samverkan. Det gjorde de för att förhindra att Allianspartierna gjorde en sådan överenskommelse när våra förhandlingar var avbrutna under slutet av förra veckan.

När vi nu kom tillbaka till varandra och hade en överenskommelse om ett tydligt och stabilt majoritetsstyre i regionen för de kommande fyra åren så ville FP och C att Socialdemokraterna skulle släppa sin valtekniska samverkan med Sjukvårdspartiet. Detta vägrade S och vi tyckte att det var lite märkligt hur den överenskommelsen kunde vara så otroligt helig och inte gick att bryta. Under dagen har jag förstått, för jag kan inte dra någon annan slutsats, att uppgörelsen mellan S och Sjukvårdspartiet ingick i en uppgörelse på den nationella nivån för att försöka säkra en Rödgrön majoritet i styrelsen för Sveriges kommuner och landsting (SKL).

Jag kan inte tolka Socialdemokraternas benhårda fasthållande vid överenskommelsen med Sjukvårdspartiet på något annat sätt. S, FP, C och MP har själva egen majoritet i regionfullmäktige (78 mandat) och därmed i alla nämnder och styrelser. Varför ska ett av våra fyra partiet ha ett valtekniskt samarbete med ett femte parti?

Efter att ha jobbat i regionen i snart 12 år. Knappt halva tiden som politisk sekreterare och drygt halva tiden som regionråd så känner jag oerhört starkt för regionen som organisation. Jag är stolt över mycket av det som vi har uträttat - inte minst att vi har vänt ett region i ekonomiskt och förtroendemässigt förfall till en stark region som av många ses som ett föredöme i hur man kan driva och utveckla såväl sjukvård, kultur som regionalutveckling i en region.

Jag hade velat fortsätta det positiva arbete och förbättra regionen och dess verksamheter under den kommande mandatperioden och jag har varit beredd att offra en hel del för att få till en uppgörelse och överenskommelse, men när jag upptäcker att tidigare samarbetspartner kört med en dubbel agenda så blir jag så oerhört besviken. Jag blir så oerhört besviken över att det tycks som att majoriteten i SKL har varit viktigare för Socialdemokraterna än en fortsatt stabil majoritet för utveckling av Västra Götalandsregionen.

Nu står vi inför ett mycket osäkert läge. S och MP har sagt att de går i opposition. Tillsammans tar de med sig sin valtekniska samverkan med SVG. Kvar på spelplanen (just nu) är fyra Allianspartier, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Möjligheterna att få till en slagkraftig majoritet känns väl just nu som rätt tveksam.

Kommentarer
Postat av: margareetta walden

Hej

Håller med dig!!!!Usch!!!!

Sov gott i natt kanske ...kanske en ljusning .

Maggan

2010-10-27 @ 22:14:44
Postat av: Anders

Ännu mer förvånande är det ju att Du och Fp - givet valresultatet - föredrog att söka samarbete med vänsterpartierna istället för att i första hand försöka åstadkomma en majoritet med alliansen som bas.

2010-10-28 @ 00:09:31
Postat av: Jonas Andersson

Hej Anders,



problemet med valresultatet var väl just det att det är svårt att åstadkomma en majoritet med Alliansen som bas när mandaten inte räckte till för en egen majoritet för Alliansen och potentiella samarbetsparter inte visade någon intresse av att bilda något allians med Alliansen.

2010-10-28 @ 00:18:07
URL: http://jonasliberal.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Jo men i den paus du nämner så förhandlade ju Johnny (Gick att läsa ttela) med Sjukvårdspartiet med samma avsikt att säkra en SKL majoritet och regionen. Ingen som sysslat med politik kan ju då förvänta sig att S skall sitta och titta på medan en C Fp S mp majoritet i regionen spricker och att man förlorar SKL. Det fanns en plattform färdig som kunde gått till avslut - fp och C valde ju att lämna dessa förhandlingar. Det tragiska är att det finns en majoritet för en bred mittenpolitik och en stabil majoritet men andra prioriteringar styr uppenbarligen

2010-10-28 @ 08:23:12
Postat av: Eva-Christine

Hej Jonas,

med tanke på vad som uträttats i regionen de senaste mandatperioderna så är jag bestört när jag hör vad som händer i förhandlingarna!

Att det bara skall vara räv-och rackarspel när det är så viktiga frågor - det är så svårt att smälta.

Jag håller på dig som vanligt, och önskar er i förhandlingsgruppen Lycka Till!

2010-10-28 @ 10:55:00
Postat av: Anna

Skillnaden mellan Alliansens agerande och (s)-agerandet är att (s) tar med sig en uppgörelse med sjukvårdspartiet när de går i opposition och därmed blockerar de för Alliansen att styra. Ett sådant agerande kan uppfattas som utpressning gentemot Jonas. Ska (fp) fullfölja en politisk majoritetsuppgörelse med (s) som förutsätter en ensidig uppgörelse med sjukvårdspartiet, som inte ehövs för att åstadkomma majoritet, men som (s) gjordes i ett skede när (s) var på väg i opposition och ville blockera för Alliansen att ta över ?!

2010-10-31 @ 10:35:30
Postat av: Tony

Jag håller hoppet vid liv och en tumme för att det uppkomna läget går att lösa. En bred blocköverskridande majoritet vore det bästa i det här läget. Regionen förtjänar det på något vis. Och oavsett vad som sker, så hoppas jag på en konstruktiv dialog mellan FP och MP också i framtiden.

2010-10-31 @ 22:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0