Tillbaka i vardagen

Valet är avklarat och vi är många som är politikt aktiva som under de senaste veckorna arbetat ännu mer intensivt än annars. Någon egentlig rast och ro blir det dock inte bara för att valet är över. Nu börjar förhandlingar med andra partier, förankringar internt i partiet och nomineringar till uppdrag inför nästa mandatperiod, men framför allt känns det som att vissa saker har fått stå tillbaka de senaste veckorna som måste göras nu istället.

Idag är det beslutsfattande i regionfullmäktige som gäller, och det är onekligen ett lite speciellt fullmäktige när det hålls två dagar efter valdagen. Jag tror att de flesta, likt mig själv, funderar minst lika mycket på framtiden som på dagens agenda. Jag tror att det är fler än jag som via datorn följer den slutliga röstsammanräkningen och "kryssen" i riksdagsvalet som just nu pågår.

Vi befinner oss alltså i en brytningstid där valrörelsen är på väg över till vardag, men inte heller vardagen blir riktig vardag för ett antal kollegor kommer av fri vilja att sluta med sina uppdrag under hösten, andra kommer att bli av med sina uppdrag mot sin vilja, nya personer kommer att få nya uppdrag.

Själv har jag ingen aning - just nu - om jag ens har blivit invald i regionfullmäktige, och om jag blivit det så har jag ingen aning - just nu - om jag får några uppdrag, och om jag får några uppdrag så har jag ingen aning - just nu - om jag får behålla det uppdrag jag har just nu. Jag kan hoppas på det, men säker kan man inte vara. Vi sitter just på ett förtroendeuppdrag och det handlar om att få förnyat förtroende av väljare och partikollegorna varje gång.

Men fram till dess att allt detta klarnar så kommer i alla fall jag att återgå till vardagsarbetet och med full kraft slutföra det förtroendeuppdrag som jag för närvarande har. I den rollen ingår i dag att från fullmäktiges talarstol försvara och förklara de förslag till beslut som regionstyrelsen har förelagt regionfullmäktige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0