Hur blir det med KJV?

I slutet av november bloggade jag under rubirken Avslag på egen motion om hur jag yrkade avslag på min egen motion om att bredda uppdraget för Kunskapscentrum för jämställd vård (KJV) till att bli ett Kunskapscentrum för jämlik vård (KJV). I det inlägget tvivlade jag på att den politiska ledningen skulle ha kraften att prioritera ytterligare 5-10 miljoner kronor till KJV för att på allvar kunna anta det breddade uppdraget.

Då skrev jag att jag såg fram emot att se vad de vaga löftena om mer resurser i fullmäktigedebatten skulle leda till i detaljbudgetarna om ett par veckor. Nu har det gått ett par månader och på onsdag i nästa vecka ska hälso- och sjukvårdsutskottet till slut fastställa sin detaljbudget för 2012, och fredagen har ägnats åt att bland annat läsa handlingar inför nästa veckas möten.

I det förslag vi har fått från förvaltningen till detaljbudget föreslås resurserna till KJV öka med 30 000 kronor. Från 10,6 miljoner kronor till 10,63 miljoner kronor. Visst finns det anslagsområden i förslaget som får mindre resurser än föregående år, men det finns också områden som får mer resurser än tidigare år än den generella uppräkningen med 0,3 procentenheter.

Men 30 000 kronor räcker inte särskilt långt när ett kunskapscentra ska bredda sitt uppdrag så mycket som KJV nu förväntas efter beslutet i fullmäktige i slutet av förra året.

Kommer den politiska ledningen att föreslå några ytterligare utökade resurser?

Om inte så blir fallet. Förväntas ändå KJV arbeta över ett mycket bredare fält med relativt sett mycket mindre resurser, eller ska de fortsatt enbart fokusera på sitt tidigare arbete med jämställd vård?

När Folkpartiet la vårt budgetförslag i fullmäktige för 2012 så hade vi öronmärkt 5 miljoner kronor till KJV under 2012 för ett breddat uppdrag, och ytterligare 5 miljoner under 2013. Den linjen tänker jag fullfölja på onsdag. Hur tänker den politiska ledningen att göra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0