Regionen tappar i ranking

Så gick det plötsligt en månad igen utan något blogginlägg. Får helt enkelt skylla på att november nästan alltid är värsta månaden, så även i år. Igår och idag har jag drabbats av en kraftigare förkylning och håller mig hemma och hinner därför med ett blogginlägg.
 
Morgonens koll på twitter visade vad som var dagens populäraste fotomotiv bland mina sjukvårdspolitiska kollegor runt om i landet (ja, inte dom i Skåne, men många andra) var nedanstående bild fotograferad i dagens nummer av tidningen Dagens Samhälle.
 

Det är en bild över SKL:s sammanvägda index för Öppna Jämförelser åren 2011-2013. Senare idag presenterar SKL och Socialstyrelsen hela rapporten för 2013, men husorganet Dagens Samhälle har alltså redan nu på morgonen publicerat den sammanlagda "rankinglistan" över landstingen.
 
Låt mig börja med att säga att jag tidigare varit, och fortfarande är, rätt så kritisk till den förenklade bild som ges i ett sammanfattande index på detta sätt. Det är väldigt enkelt att ifrågasätta viktningen att indexet till 60% utgår från medicinska kvalitetsdata, till 20% från tillgängligheten och till 20% från patienterfarenheter. Det är inte heller den relativa positionen som är den mest intressanta utan den absoluta i förhållande till tidigare år. Är tillgängligheten och patienterfarenheterna bättre eller sämre jämfört med tidigare år, och framför allt når vi bättre medicinska resultat idag än de föregånede åren?
 
Med det sagt så är ett index som detta ändå inte helt ointressant. Västra Götalandsregionen placerar sig i detta index på en 11:e plats bland 21 landsting och regioner. Det är på ett sätt nästan komiskt att vi har precis hälften av de andra landstingen och regionerna före oss och hälften efter oss i denna ranking. Vi talar ofta om Västra Götalandsregionen som ett mini-Sverige, eller som i detta fall ett medel-Sverige. Vi är en stor region som påverkar snittet, och vi är också geografiskt och befolkningsmässigt som snittet i Sverige.
 
Det oroväckande med denna rankning är inte placeringen som sådan, utan utvecklingen de senaste åren. Från en fjärde plats 2011 hamnar Västra Götalandsregionen nu på en elfte plats 2013, efter att ha mellanlandat på en nionde plats i förra årets Öppna Jämförelser.
 
För mig bekräftar det bilden av att regionens hälso- och sjukvård för närvarande snarare är på efterkälken jämfört med andra regioner och landsting än ligger i frontlinjen i utvecklingen. Jag är inte förvånad över det. Jag ser också i ett antal egna uppföljningar vi gör, inte minst kring tillgängligheten, att det går åt fel håll. Jag ser hur bristen på politisk styrning och ledning gör att vi har en villrådig organisation som försöker tolka både dubbla och uteblivna signaler om vart sjukvården ska sträva.
 
Nu ser jag fram emot att få ta del av hela presentationen av Öppna Jämförelser, och hoppas kunna ge lite reflektioner kring den under de närmaste dagarna, men med tanke på hur vi fortsatt att falla i SKL:s index är det med viss bävan som jag ser fram emot den uppgiften.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0