15 i topp - Plats 9: CVU

Under vinjetten 15 i topp kommer jag under de närmaste dagarna som en upptakt till valrörelsen, där vi presenterar våra idéer och visioner för framtiden, att göra vissa återblickar på de sex och ett halvt år som jag varit ordförande i Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsutskott och de beslut som jag har varit delaktig i att driva fram och förverkliga och som är särskilt stolt över.

 

Listan presenteras bakifrån och idag har det alltså kommit till listans plats 9.

 

Plats 9 – CVU

 

Centrum för verksamhetsanalys (CVU) är numera en del av hälso- och sjukvårdsavdelningen och en centrumbildning som jag känner mig som pappa till och som jag är stolt över.

 

Precis som initiativet till psykiatrins utvecklingsplan (plats 11-15) så kommer initiativet till bildandet av före min tid som ordförande i hälso- och sjukvårdsutskottet, men är samtidigt ett bra bevis på att regionens politiska sekreterare har möjligheter och makt att påverka regionens utveckling.

 

Det var i samband med 2002 års budgetarbete, alltså våren 2001, som jag födde idén med ett centrum för verksamhetsutveckling. Tanken med centret var att de skulle kunna fungera som en sorts internkonsulter i organisations- och verksamhetsutvecklingsfrågor. Det jag under några år med regionen hade noterat och som för övrigt nästan alltid gäller är att alla inhyrda konsulter som gör en översyn av en verksamhet alltid måste leverera ett förslag till förändring av organisationen. Hur ska man annars kunna motivera sitt konsultarvode om man inte kommer med förändrings- eller förbättringsförslag? Tanken var att ha ett kompetent center i den egna organisationen som både kunde vara billigare och som inte heller behövde känna samma press på att lämna förslag till förändringar i organisationen om det inte var nödvändigt.

 

CVU:s roll idag är inte den jag tänkte på vårkanten 2001. Det var nog till och med så att det dröjde lite innan CVU riktigt fann sin roll i Västra Götalandsregionens organisation. Den rollen blev tydligare när CVU blev stöttare för de verksamheter som började arbeta med Genombrottsmetodik för att förbättra och utveckla den egna enhetens arbetsmetoder för högre kvalitet, bättre tillgänglighet, bättre arbetsmiljö eller högre patientsäkerhet.

 

I början av den nuvarande mandatperioden blev CVU, från att ha varit en fristående enhet som hängde lite fritt organisatoriskt, en del av regionkansliets hälso- och sjukvårdsavdelning som är den avdelning som servar oss politiker i hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU). CVU har idag en viktig roll som inspiratör och inte minst utbildare i frågor kring kvalitet, verksamhetsutveckling och förbättringskunskap.

 

Det blir inte alltid (faktiskt rätt sällan om jag ska vara helt ärlig) precis så som man först tänker i politiken, men om den första tanken om ett centrum för verksamhetsutveckling som internkonsulter hade tänkts våren 2001 så tvivlar jag starkt på att vi heller hade haft CVU som det idag ser ut i vår organisation.

 

Läs mer om CVU och dess uppgifter idag via denna länk.

Hela listan:

9       Centrum för verksamhetsutveckling (CVU)
10     Sprututbytesprogram

11-15     Utvecklinsplaner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0