15 i topp - Plats 10: Sprututbytesprogram

Under vinjetten 15 i topp kommer jag under de närmaste dagarna som en upptakt till valrörelsen, där vi presenterar våra idéer och visioner för framtiden, att göra vissa återblickar på de sex och ett halvt år som jag varit ordförande i Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsutskott och de beslut som jag har varit delaktig i att driva fram och förverkliga och som är särskilt stolt över.

 

Listan presenteras bakifrån och idag har det alltså kommit till listans plats 10.

 

Plats 10 – Sprututbytesprogram

 

På min topplistas plats 10 kommer sprututbytesprogram för narkomaner. Det är egentligen den allra första sjukvårdspolitiska frågan som jag engagerade mig i för drygt 20 år sedan när jag fattade pennan och skrev en motion till dåvarande Folkpartiets Ungdomsförbunds kongress i Gävle 1989.

 

Ibland tar det lång tid i politiken att gå från ord till handling, och tyvärr måste jag erkänna att det fortfarande inte handlar om handling vad gäller sprututbytesprogram i Västra Götalandsregionen. Den relativt nya lagstiftningen som medger inrättande av sprututbytesprogram kräver ett samarbete mellan å ena sidan regionen/landstinget och å andra sidan den kommun där programmet bedrivs, och här har vi ännu inte nått en enighet med Göteborgs stad om att inrätta ett sprututbytesprogram för narkomaner.

 

Frågan om sprututbytesprogram väcker ofta stora och starka känslor. När vi i våras behandlade en motion från miljöpartiet i hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU) fanns det faktiskt fyra olika förslag till beslut från sex partier – och då hade ändå inte miljöpartiet någon förslagsrätt.

 

Att frågan hamnar på topplistan är ändå för att jag har medverkat till att vi i Västra Götalandsregionen har beslutat oss för en linje där vi vill agera för att få till stånd ett sprututbytesprogram i regionen. Det är jag stolt över.

 

Jag frågar mig om det finns någon annan preventiv åtgärd i sjukvården vi skulle avstå från om vi kunde förhindra spridning av farlig, till och med livsfarlig, smitta?  Jag frågar mig också om de som är motståndare till ett sprututbytesprogram för att det skickar fel signaler verkligen tror att någon väljer att bli sprutnarkoman för att riskerna för smitta minskar när man kan få tillgång till rena sprutor?

 

Att införa ett sprututbytesprogram är att värna och skydda några av samhällets mest utsatta individer och det är för mig ett klockrent liberalt uppdrag som jag hoppas kunna förverkliga under början av nästa mandatperiod.


Hela listan:

10     Sprututbytesprogram

11-15     Utvecklinsplaner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0