15 i topp

Under rubriken ”15 i topp” kommer jag under de närmaste dagarna att presentera att presentera 15 av de beslut som jag har varit med om att fatta de senaste åren som ordförande i regionens hälso- och sjukvårdsutskott och som jag är särskilt stolt över och där jag tror att min egen insats och mitt eget engagemang starkt har bidragit till att vi fattat just dessa beslut.

 

Det är helt enkelt en lista över några av mina viktigaste avtryck i sjukvården under de 2 363 dagar som jag på valdagen har varit ordförande i Hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU).

 

Listan gör inga anspråk på att vare sig vara objektiv eller komplett. Jag har alldeles säkert glömt någon viktig punkt när jag försökt att summera vad som hänt under sex och ett halvt år.

 

Plats 11-15 Utvecklingsplaner

 

På 11-15 plats på min lista kommer fem stycken viktiga utvecklingsplaner som vi beslutat om under de senaste åren. Det har varit svårt att skilja dem åt i ”viktighetsordning” så det får bli en delad plats 11-15. En viktig utvecklingsplan som inte finns på listan är Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi från 2004 (för övrigt ett av mina första beslut att hantera våren 2004). Inte för att den är mindre viktig utan för att det var ett arbete som hade startat redan i samband med regionbildningen och jag kan inte hävda att mitt engagemang varit särskilt bidragande för dess tillkomst.

 

Ska dock kort kommentera de andra fem utvecklingsplanerna och bakgrunden till dem utifrån en kronologisk ordning.

 

Psykiatrins utvecklingsplan

Beslutet om att ta fram en utvecklingsplan för psykiatrin i Västra Götalandsregionen var en av de första åtgärderna som jag och min företrädare Eva Eriksson beslutade oss för när Eva blev ordförande i den dåvarande hälso- och sjukvårdsstyrelsen. Det var alltså lite före min tid som ytterst ansvarig, men som politisk sekreterare till Eva hade jag också en hel del makt och möjligheter att tycka och påverka. Planen antogs 2005 och i våras har HSU på mitt initiativ beslutat att revidera den nuvarande utvecklingsplanen.

 

Barn- och ungdomspsykiatrins utvecklingsplan

När vi fick tillbaka förslaget till psykiatrins utvecklingsplan hade vi nog förväntat oss en plan som också omfattade barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Det gjorde den inte även om den särskilt lyfte problematiken med unga vuxna och övergången mellan BUP och vuxenpsykiatrin. Ganska kort efter att fullmäktige antagit psykiatrins utvecklingsplan startade arbetet på mitt initiativ att också ta fram en utvecklingsplan för regionens barn- och ungdomspsykiatri. BUP-planen kunde sedan antas hösten 2007.

 

Utvecklingsplan för cancersjukvården

Vad gäller utvecklingsplanen för cancersjukvården, eller det som till en början var en regional översyn av cancersjukvården, så är det på sin plats att dela med mig av äran till min kollega i HSU, Jan-Åke Simonsson (s) för det initiativet. I början av 2006 gavs uppdraget som sedan återrapporterades i slutet av 2006 och som fortfarande ligger till grund för en rad aktiviteter för att utveckla och stärka cancersjukvården i Västra Götalandsregionen.

 

Styrdokument för Habilitering och Hälsa

Så sent som i början av detta år antog regionfullmäktige ett styrdokument för verksamheten inom före detta handikappförvaltningen som samtidigt bytte namn till Habilitering och Hälsa (HoH). Styrdokumentet – mål, inriktning, omfattning och kvalitet – för verksamheten inom HoH var ett resultat av ett budgetuppdrag i 2009 års budget. Det var ett uppdrag som jag fick med i det årets budgetskrivning och jag var främst inspirerad till uppdraget av de brukarsamverkansträffar som presidiet i HSU har 4-5 gånger om året med representanter för handikapprörelsens olika brukarorganisationer.

 

Utvecklingsplan för den prehospitala akutsjukvården

Detta är den färskaste av dessa fem utvecklingsplaner och ett arbete som fortfarande pågår. Del 1 av utredningen presenterades för HSU strax före sommaren och mer konkreta förslag till åtgärder kommer att återkomma kring årsskiftet 2010/2011. Det händer mycket spännande inom ambulanssjukvården och den övriga prehospitala verksamheten och hösten 2009 tog vi från majoriteten på mitt förslag ett initiativ att göra en kartläggning och verksamhetsbeskrivning för att få underlag för att ytterligare kunna utveckla och förbättra den prehospitala akutsjukvården i regionen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0