Slut på semestern...

...och dags att börja blogga.

När jag startade min sjukvårdsblogg vid årsskiftet trodde jag inte att det skulle bli så många inlägg som det faktiskt blev. Jag hoppas att ni som läsare har haft lite intresse av att läsa mina analyser, kommentarer och reflektioner.

När jag kring midsommar deklarerade att jag skulle dra ner på bloggandet under sommaren trodde jag inte att det skulle bli så få inlägg som det faktiskt blev. Jag hoppas att ni som läsare har haft något bättre för er i sommar än att besviket konstatera att jag inte har bloggat nästan någonting.

Sommar och semester är en härlig och viktig kombination. Jag tillhör de lyckligt lottade som kunnat koppla bort jobbet under en längre tid i sommar. Det är väl återbetalningen för alla tidiga morgnar och sena kvällar och upptagna helger under hösten, vintern och våren.

Jag har verkligen kunnat koppla bort och endast enstaka gånger fått samtal från journalister och andra som sökt en kommentar eller sökt få ett svar på vad som händer i sjukvården.

Den senaste veckan har dock suget ökat lite för varje dag på att ge mig i kast med min uppgift att försöka utveckla och förbättra hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen. Vi står inför en spännande höst med en rad viktiga beslut och åtgärder i verksamheterna.

- Arbetet med vårdgarantin kommer att fortgå med fullt fokus
- Arbetet med VG Primärvård ska leda fram till beslut i fullmäktige under hösten
- Vi har inlett ett arbete med att förbättra tillgänglighet, service och flöden på våra akutmottagningar
- Arbetet med kvalitetsutveckling och patientsäkerhet kommer att intensifieras

Samtidigt kommer vi inte att ha lika hög tillväxt av skatteunderlaget som ska finansiera vår verksamhet som vi har haft de senaste åren. Detta kommer att ställa krav på oss som beslutsfattare och på alla som arbetar i verksamheterna att hantera utvecklingsfrågor parallellt med något svagare tillväxt. Det är långt ifrån någon omöjlig uppgift men det kommer att kräva fokus och engagemang från alla håll.

Om dessa frågor hoppas jag kunna fortsätta blogga under hösten, nu kör vi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0