Tusen färre anställda?

TV4 rapporterar idag att landstingen är nästa krisbransch med stora uppsägningar som följd. Slutsatsen dras efter en rundringning till de flesta landsting och regioner, och det rapporteras bland annat att antalet anställda i Västra Götalandregionen kommer att minska med 1 000 arbetstillfällen. Det är en intressant uppgift som jag undrar vem som har lämnat till TV4. Det tycks vara ett av de högre rapporterade antalet minskade arbetstillfällen vilket gör mig orolig - för främst alla andra landstings planering.

Är det bara Västra Götalandsregionen med en av landstingssveriges starkaste ekonomier och de ekonomiskt riktigt krisdabbade landstingen i Värmland och Sörmland som har insett vad som håller på att ske i den ekonomiska utvecklingen?

Jag är övertygad om att antalet arbetstillfällen kommer att minska i landstingssektorn och jag hoppas att de också gör det i Västra Götalandsregionen. Om det blir så mycket som med tusen arbetstillfällen tror jag dock är tveksamt. Det är inte så att jag tycker att det är eftersträvansvärt i sig att ha färre anställda, men det perspektiv man ska ha med sig är att antalet årsarbeten under regionens tio första år har ökat med cirka 500-600 varje år, alltså en ökning med 5-6 000 årsarbeten. Jag tror det är nödvändigt med en korrigering av antalet anställda och istället, som jag ofta tjatar om på denna blogg, se över hur vi använder den arbetskraft vi har för att säkerställa en högkvalitativ vård med god effektivitet.

Av TV4-nyheterna kan man lätt få uppfattningen att det nu väntar varsel och massuppsägningar i landstingen. Så blir det inte. Tusen årsarbeten i Västra Götalandsregionen motsvarar två procent av det totala antalet årsarbeten. En eventuell (vi har inte sett det ännu) nedväxling på den punkten kommer att ske med naturlig avgång och vikariat som löper ut.

Det viktiga är att finna rätt balans när det totala antalet årsarbeten minskar så att det inte uppstår en bristsituation på viktiga nyckelposter, utan att eventuella minskningar görs i samband också med en översyn av en verksamhetsanpassad bemanning.

Verksamhetsanpassad bemanning var ett begrepp som kom till mig för något år sedan när jag faktiskt insåg att vi på flera ställen i hälso- och sjukvården snarare hade en personalanpassad verksamhet. Det måste vara verksamheten som ska stå i fokus och bemanningen (antal, kompetensnivåer med mera) anpassad till de uppgifter som ska utföras.

Med det synsättet i fokus är en minskning av antalet årsarbeten inte något som jag fruktar, utan istället välkomnar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0