53 527 patienter saknas

I veckans nummer av Dagens Medicin finns en mycket intressant artikel om de patienter som uteblir från planerade besök eller behandlingar. I artikeln framgår att det vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset registrerades 53 527 uteblivna besök eller behandlingar där patienten inte dök upp. FEMTIOTRE TUSEN FEMHUNDRATJUGOSJU patienter som inte dök upp till planerade besök och behandlingar.

Jag blev lindrigt sagt chockad när jag läste siffran. Det händer med andra ord i snitt 147 gånger per dag alla årets dagar att personal står redo att ta emot en patient som inte dyker upp som avtalat.

Vad innebär detta? Självklart kan patienter både glömma (inte minst äldre patienter) eller få andra former av legitima hinder för att komma som uppgjort, men 147 gånger per dag? 53 527 gånger per år?

Är SU:s siffror representativa för hela regionen innebär det ca 100 000 inställda besök vid regionens sjukhus. Hur många är det vid vårdcentralerna och i folktandvården? Det främsta problemet är ju att det inte går att ringa in en ny patient då det är först vid tidpunkten för besöket som man får veta att det inte kommer någon patient.

Det pratas ofta och mycket om sjukvårdens oförmåga att ge sjukvård i rimlig tid.  Vid årsskiftet hade 11 000 personer väntat mer än vårdgarantins 3 månader på ett första besök till specialistläkare vid något av våra sjukhus.

Sjukvården har inte klarat av att leverera vård till 11 000 personer och det är klandervärt. Patienterna har inte klarat av att dyka upp vid kanske 100 000 tillfällen under året. Ett förenklat räkneexempel visar att om var tionde patient hade ställt in sitt besök i rimlig tid hade vi kunnat erbjuda alla vård inom vårdgarantins gränser.

Sjukvården har absolut ett ansvar, men vilket har patienterna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0