IT i vården

Fick i dag höra om ännu ett fiasko vad gäller utvecklingen av IT i vården. Det är just sajten "IT i vården" som skriver om att Stockholms läns landsting fått lägga ner ett projekt om gemensam vårddokumentation (GVD) efter att ha kostat 300 miljoner kronor.

Jag vet inget mer om det projektet än vad som står att läsa i artikeln men jag tror jag känner till allt om den frustration som såväl professionella som tjänstemän och politiker känner över att det är så förtvivlat svårt att göra ordentliga framsteg i denna fråga. Detta blir ett blogginlägg med betydligt fler frågetecken än utropstecken. Jag är villrådig!

Hur ska vi undvika behovet av dubbelregistreringar till journaler och kvalitetsregister? Hur ska vi kommunicera mellan sjukhus och primärvård, och mellan landsting och kommuner? Hur får vi ett IT-baserat beslutsstöd som ger tid till patientmötet istället för att ta tid från patientmötet? Hur skapar vi en öppenhet med bibehållen integritet för patienten? Hur svårt kan det egentligen vara?

Måste själv bekänna att jag när det kommer till dessa frågor plaerar mig lite på läktaren som okunnig betraktare då jag känner en osäkerhet när det börja talas om tekniklösningar av olika slag. Är det så de flesta politiska beslutsfattare känner sig? Är det därför vi inte kan verbalisera våra krav på fungerande system, eller är det tekniken själv som är hindret?

Det pågår mängder med aktiviteter i alla landsting och för alla landsting gemensamt inom ramen för SKL:s nationella arbete kring IT i vården. Är processerna synkroniserade? Ger nya lagar ett bättre stöd eller måste vi delvis göra upp redan gjort arbete?

Ryktet säger att Slovakien är bäst i Europa på IT i vården. De har kunnat börja sent och kunnat göra rätt från början. Vi kanske också borde börja om från början och sluta med att lappa och laga. Vi kanske borde låsa in våra bästa specialister på teknik och på användarbehov och inte släppa ut dem förrän de släpper ut vit rök och signalerar att de tagit fram ett enhetligt, enkelt system som är användarvänligt och som har kommunikationskompetens med bibehållen integritet.

Skulle det hända så är det med all sannolikhet värt varenda krona det skulle kosta i implementering nästan oavsett hur den prislappen ser ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0