Kvalitet i upphandling

I Dagens Medicin har Bo Nyström, tidigare klinikchef vid ryggkliniken i Strängnäs, skrivit om kvalitet i upphandlingar och givit Västra Götalandsregionen en skopa ovett över hur kvalitetskriterierna används i upphandlingar, med en värdering av anbuden till 98% av priset och till 2% av kvalitet i samband med en upphandling av just ryggkirurgi.

Bo Nyström ställer den retoriska frågan om invånarna i Västra Götalandsregionen vet hur vården upphandlas?

Den retoriska motfrågan borde vara om Bo Nyström har tagit del av förfrågningsunderlaget, och om han har det, har han inte förstått eller valt att inte förstå förfrågningsunderlaget?

Jag har själv inte varit delaktig i framtagandet av detta förfrågningsunderlag utan anser mig kunna diskutera frågan rent principiellt.

I alla förfrågningsunderlag finns skall-krav som ska uppfyllas för att anbudsgivaren ska kunna bli aktuell som leverantör av den efterfrågade tjänsten. I dessa skall-krav ingår ett stort antal kvalitetsaspekter som kan sägas vara grundläggande för att vi som finansiär ska kunna tänka oss att finansiera verksamheten.

Dessutom skall det i förfrågningsunderlaget klargöras hur de inkomna anbuden kommer att värderas. Att i det fallet ange att anbuden till 98% bedöms utifrån pris och till 2% bedöms utifrån kvalitet innebär att en anbudsgivare för det första måste uppfylla de grundläggande kvalitetskraven som ställs i skall-kraven, men att de om de lovar än högre kvalitet i sitt anbud kan tillgodoräkna sig det om deras anbud i ett prisperspektiv är något högre än en konkurrents. Förenklat skulle man kunna säga att vi accepterar 2% högre pris om vi ges en kvalitet som går utöver det som föreskrivs i skall-kraven.

Hälso- och sjukvårdens strävan efter högre kvalitet är oerhört viktig, inte bara i upphandlingslägen utan också vid drift av den egna offentliga verksamheten. I regionen har vi fastslagit att 3% av ersättningarna till utförarorganisationerna  på några års sikt skall utgöras av målrelaterade kvalitetsindikatorer. 3% låter kanske inte så mycket, men det handlar i vårt fall om nästan 1 miljard kronor i ersättningar som är beroende av att verksamheterna når uppsatta kvalitetskrav. Det är ett viktigt steg för att ytterligare höja kvaliteten i vår hälso- och sjukvård.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0